طبق محاسبات بلومبرگ نیوز، درآمد خالص این شرکت در سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن با ۳۴ درصد افزایش به ۱۶٫۶ میلیارد یوآن (۲٫۳ میلیارد دلار) رسید که از پیشبینیهای تحلیلگران بیشتر بود؛ و در نیمه اول امسال هم درآمد آن با ۳۳ درصد افزایش به ۳۰٫۵ میلیارد یوآن رسید.
درآمد سه ماهه دوم کمی کمتر از میانگین پیشبینیها (۹۴٫۲ میلیارد یوآن) بود، و سود میاندورهای ۱٫۰۰۷ یوآنی به ازای هر سهم به سهامداران پرداخت خواهد شد.
این نتایج در حالی به دست آمده که تقاضای جهانی برای خودروهای برقی (EV) متزلزل بوده و قیمت باتری هم کاهش یافته است. نوسانات اقتصادی و ژئوپلیتیکی باعث شدهاند که مصرفکنندگان هنگام خرید اقلام گرانقیمت محتاط باشند، و حذف قریبالوقوع یارانه خودروهای برقی در آمریکا نیز احتمالا ضربه دیگری به تقاضای باتری وارد خواهد کرد.
ارزش سهام کانتمپ در بورس هنگ کنگ پس از آن که یکی از مشتریان کلیدیاش یعنی تسلا، قراردادی ۴٫۳ میلیارد دلاری برای خرید باتری از شرکت الجی انرژی سولوشن (LG Energy Solution Ltd) کره جنوبی امضا کرد، روند نزولی در پیش گرفت و چند درصد کاهش یافت.
با این وجود تحلیلگران بانکهایی مانند جیپی مورگان چیس و سیتیگروپ با توجه به میزان سود کانتمپ، پیشبینی خود از قیمت سهام آن را بالا بردند. کارشناس مورگان استنلی گفت اگرچه حاشیه سود ناخالص باتری تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز و فلزات گرانبها قرار گرفته، ولی کانتمپ توانسته است تا حد زیادی از طریق ابزارهای مالی و بازیافت باتری این ریسک را پوشش دهد. اما تحلیلگر گروه گلدمن ساکس توصیه خود برای خرید سهام این شرکت در بورس هنگ کنگ را به سطح «خنثی» کاهش داد.
در همین حال کانتمپ موفق شد بزرگترین عرضه سهام جهان در سال جاری را رقم بزند و مبلغ ۳۵٫۷ میلیارد دلار هنگ کنگ را در بورس هنگ کنگ جذب نماید. این مبلغ، بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای گسترش فعالیت این شرکت در اروپا (به ارزش ۷٫۶ میلیارد دلار) را تامین خواهد کرد. کانتمپ میخواهد با احداث کارخانه در آلمان و مجارستان، از پرداخت تعرفههای واردات پرهیز نموده و همچنین وارد بازارهایی سودآورتر از چین شود، چرا که حاشیه سود در چین به خاطر جنگ قیمت طولانیمدت در صنعت خودروهای برقی پایین است.
از سوی دیگر تعرفههای آمریکا نیز به نااطمینانیهایی که تامینکنندگان چینی با آن مواجه هستند، میافزاید.
نام کانتمپ از سوی وزارت دفاع ایالات متحده در لیست سیاه شرکتهایی قرار گرفته که گفته میشود با ارتش چین ارتباط دارند، و همین امر چشمانداز پیش رویش را پیچیدهتر کرده است. بنیانگذار و رئیس هیات مدیره شرکت این اقدام را محکوم کرده، و فورد قصد دارد مجوز فناوری آن را برای کارخانه در حال ساخت باتریهای EV خود در میشیگان اخذ نماید.
گذشته از مسائل ژئوپلیتیک، کانتمپ با کاهش قیمت باتری به دلیل کاهش هزینه مواد اولیه کلیدی هم مواجه است. شرکت بیوایدی، پرفروشترین سازنده خودروهای برقی چین که خودش سلول باتری هم تولید میکند، برنامهاش برای احداث یک کارخانه فراوری لیتیوم در شیلی را به خاطر کاهش قیمتها لغو کرد، و سایر تولیدکنندگان نیز درباره مشکلات مداوم بازار هشدار دادهاند.
کانتمپ برای مقابله با این چالش، به گسترش سبد محصولاتش روی آورده و از جمله یک شاسی برای خودروهای برقی ارائه نموده است که میتواند در توسعه و عرضه سریعتر این نوع خودروها به خودروسازان کمک کند.
همچنین اعلام شده که معادن کانتمپ در ییچون به فعالیت عادی خود ادامه میدهند و درخواست تمدید مجوز معدنکاری آن به مقامات محلی ارائه گردیده است.
منبع: bloomberg