• امروز : دوشنبه - ۳ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 23 December - 2024
1

حضور خودروهای برقی ارزان قیمت چین در اسپانیا

  • کد خبر : 8800
  • ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
حضور خودروهای برقی ارزان قیمت چین در اسپانیا
در شهر شمالی کاتالونیا، رانندگان تاکسی می‌توانند درآمد مناسبی کسب کنند، اما نه آنقدر که با افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از تورم در اروپا و موج‌های گردشگری همگام شوند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، کیفیت خودروهای برقی چینی حاضر در اسپانیا شگفت‌انگیز است، البته ناگفته نماند که بسیار هم  مقرون به صرفه هستند. با این حال، تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای چینی خریداران را با مشکل روبه رو کرده است.

خریداران اروپایی بر این نظرند که این تعرفه برای مصرف کنندگانی که با تورم مواجه هستند ناعادلانه است. چرا اتحادیه اروپا بر خودروهای آمریکایی تعرفه اعمال نمی‌کند؟ بنا بر تصور آنها، تصمیم گیرندگان اتحادیه اروپا نیازهای مصرف کنندگان، به ویژه آنهایی که قدرت خریدشان در پی همه گیری کروناکاهش یافته را نادیده گرفته‌اند.

خودروی چینی MG4 جیلی، محبوبیت زیادی در اسپانیا پیدا کرده و به سومین خودروی برقی پرفروش این کشور در نیمه اول سال تبدیل شد.

در میان ۱۰ خودروی برقی پرفروش اسپانیا، چهار خودرو از برندهای چینی MG جیلی، ولوو و بی‌وای‌دی هستند، اما دو جایگاه برتر در اختیار تسلا، با مدل ۳ و مدل Y است.

خودروسازان چینی مشتریان اسپانیایی را با قیمت‌های مناسب جذب می‌کنند و خودروهای برقی را با هزینه متوسط ​​حدود ۲۸ هزار یورو (۳۰۸۹۲ دلار) ارائه می‌کنند که ۶۰ تا ۷۰ درصد از مبلغی است که برای مدلی از برندهای غربی مانند تسلا و بی‌ام‌و می‌پردازند.

قیمت‌های پایین به گسترش سریع حضور تولیدکنندگان چینی در اروپا دامن زده است. سال ۲۰۲۳، تعداد خودروهای برقی صادر شده به اتحادیه اروپا به دو و نیم برابر حجمی که در سال ۲۰۲۱ گزارش شد، افزایش یافت.

به تازگی اپراتور اصلی حمل و نقل بارسلون، چندین اتوبوس برقی از جمله مدل‌های بی‌وای‌دی را آزمایش کرد.

خیابان‌هایی که زمانی تحت سلطه برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کره‌ای مانند Seat، رنو، تویوتا و هیوندای بودند، در دو سال گذشته شاهد هجوم نشان‌های کمتر آشنا بوده‌اند، زیرا بازیکنان چینی جای پای خود را در این کشور گسترش می‌دهند.

این تنها خودروهای چینی نیستند که در اروپا در حال افزایش هستند. تعداد برندهای ورزشی چینی در المپیک پاریس نیز شگفتی آور بود. محصولات چینی مقرون به صرفه‌تر به ویژه لباس، از طریق پلتفرم‌هایی مانند Shein و Temu به اسپانیا می‌آیند.

تعداد قابل توجهی از جوانان با مشکلات اقتصادی شدید، به ویژه در زمینه اشتغال مواجه هستند. طبق گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا یورواستات، در ماه جولای، نرخ بیکاری جوانان اسپانیا به ۲۵٫۵ درصد رسید که یکی از بالاترین‌ها در اروپا است.

برندهای چینی به لطف گوشی‌های تلفن و خودروهای برقی مقرون به صرفه، قدرت خرید برخی از جوانان بیکار یا طبقه کارگر را افزایش داده‌اند. با این حال، برخی مصرف کنندگان هنوز برنامه‌ای برای خرید یک خودروی الکتریکی ندارند و به جای آن به سمت یک خودروی هیبریدی متمایل هستند، زیرا معتقدند اسپانیا هنوز زیرساخت شارژ کافی را ندارد.

هم اکنون تقاضا برای خودروهای برقی چینی در اتحادیه اروپا رو به کاهش است، اما این به دلیل قیمت‌ها نیست بلکه به کمبود امکانات شارژ مربوط می‌شود، به خصوص برای اروپایی‌هایی که مسافت‌های طولانی را سفر می‌کنند.

طبق داده‌های گمرک، اسپانیا یکی از خریداران اصلی خودروهای برقی چین است که ۳ درصد از صادرات این کشور را در هفت ماه اول سال به خود اختصاص داده است. با این حال، حجم خرید در حال حاضر ۵۱٫۴ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

اتحادیه اروپا در چهارم ژوئیه تعرفه‌های موقتی تا حدود ۳۸ درصد بر خودروهای برقی چینی اعمال کرد و این بخشی از تحقیقات ضد یارانه‌ای بود که سال گذشته آغاز شد. تعرفه خودروهای تسلا ساخت چین بعداً به ۷٫۸ درصد کاهش یافت.

سازندگان خودروهای برقی چینی با کاهش ۱۲٫۵ درصدی نسبت به سال قبل از ژانویه تا جولای، قیمت‌ها را به شدت کاهش می‌دهند تا بخشی از بازار خود را تضمین کنند.

حتی با افزایش تعرفه‌ها، شرکت‌های چینی همچنان می‌توانند خودروهای برقی را به اتحادیه اروپا صادر کنند و ممکن است در برخی موارد همچنان ارزان‌تر از محصولات داخلی باشند. دو خودروی الکتریکی که در اسپانیا پرفروش هستند، یعنی MG4 و بی‌وای‌دیAtto 3، می‌توانند – در صورتی که تمام تعرفه‌های فعلی به مصرف‌کنندگان منتقل شود – قیمت‌های خود را به ترتیب از  ۲۸۲۳۰ و ۲۸۷۴۴ یورو به ۳۸۱۹۵ و ۳۳۶۳۰ یورو افزایش دهند.

پس از این افزایش‌ها، قیمت آنها مشابه یا بالاتر از مدل‌های محبوب در اسپانیا مانند سیتروئن e-C4 از فرانسه و کیا e-Niro از کره جنوبی خواهد بود.

تصمیم اتحادیه اروپا عمدتاً با هدف رسیدگی به عدم تعادل رقابتی است و این اتحادیه مسئولیت دارد از شرکت‌های داخلی در برابر رقبای خارجی که از یارانه‌ها در کشورهای خود بهره می‌برند محافظت کند. چنین اقداماتی از کسب‌وکارهای اروپایی حمایت می‌کند و به نفع جامعه است و به حفظ مشاغل در اروپا کمک می‌کند. فشار از جانب چین احتمالاً بازیگران اروپایی را به نوآوری و کاهش هزینه‌ها سوق می‌دهد که به نفع مصرف کنندگان محلی است.

شرکت‌های خودروهای برقی فعال در چین – همراه با شرکت‌هایی در سایر بخش‌های بزرگ – قیمت‌های خود را با کمک معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌ها کاهش می‌دهند تا سهم بازار خود را حفظ کنند.

قیمت‌های پایین در چین که به دلیل مشوق‌های دولتی است، می‌تواند سایر محصولات چینی را در معرض خطر نظارت شدیدتر در اروپا قرار دهد و به افزایش تعرفه‌ها یا سایر اقدامات تلافی جویانه منجر شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8800

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.