• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

جبران عقب‌ماندگی چین از آمریکا در هوش مصنوعی

  • کد خبر : 754
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
جبران عقب‌ماندگی چین از آمریکا در هوش مصنوعی
آمریکا جایگاه نخست هوش مصنوعی در جهان را دارد اما چین هم در حال جبران عقب‌ماندگی خود است.

یک گزارش تحقیقاتی که اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد آمریکا در زمینه توسعه و کاربرد هوش مصنوعی (AI) جایگاه نخست جهان را دارد، در حالی که چین به‌سرعت در حال پیشرفت بوده و اتحادیه اروپا از گردونه رقابت عقب مانده است.

این گزارش که توسط بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات (Information Technology and Innovation Foundation) تهیه شده، AI را با استفاده از ۳۰ معیار مجزا از جمله نیروی انسانی مستعد، فعالیت‌های پژوهشی، توسعه تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار ارزیابی کرده است.

طبق یافته‌های گزارش، که بر داده‌های سال ۲۰۲۰ مبتنی است، آمریکا با امتیاز کل ۶/۴۴ از ۱۰۰ رتبه اول و چین (۳۲ امتیاز) و اتحادیه اروپا (۳/۲۳ امتیاز) رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

این محققان دریافتند که آمریکا در برخی حوزه‌های کلیدی مانند سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا و بودجه تحقیق و توسعه پیشتاز است؛ اما چین هم در حوزه‌های متعددی پیشرفت چشمگیری داشته و سال گذشته سهم آن از ۵۰۰ ابر رایانه قدرتمند جهان بیشتر از هر کشور دیگری بوده است (چین ۲۱۴، آمریکا ۱۱۳ و اتحادیه اروپا ۹۱ دستگاه).

دنیل کاسترو، مدیر مرکز نوآوری داده‌ها در این اندیشکده و نویسنده اصلی گزارش می‌گوید “دولت چین هوش مصنوعی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی تعیین کرده و حالا نتایج این اولویت‌دهی را می‌بینیم”.

وی می‌افزاید “آمریکا و اتحادیه اروپا باید به اقدامات چین توجه داشته باشند و واکنش مناسبی نشان دهند، چون کشورهایی که در توسعه و کاربرد AI پیشتاز هستند آینده این فناوری را شکل می‌دهند و توان رقابت اقتصادی خود را بطور قابل توجهی بهبود خواهند بخشید، و کشورهایی که در این حوزه عقب افتاده‌اند ممکن است رقابت‌پذیری خود را در صنایعی کلیدی از دست بدهند”.

اتحادیه اروپا از نظر سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ازای دریافت سهام (equity funding) عقب‌ماندگی زیادی دارد، در حالی که از نظر مقالات پژوهشی منتشر شده وضعیت آن بهتر است.

بنابر این گزارش، در سال ۲۰۱۸ (آخرین سالی که داده‌های آن موجود است) چین ۲۴,۹۲۹ مقاله پژوهشی در زمینه AI منتشر کرده، و این رقم برای اتحادیه اروپا ۲۰,۴۱۸ و برای آمریکا ۱۶,۲۳۳ مقاله بوده است.

اما در گزارش مذکور آمده است که “میانگین کیفیت تحقیقات در ​​آمریکا هنوز از چین و اتحادیه اروپا بالاتر است” و این‌طور نتیجه‌گیری شده است: آمریکا “هنوز در طراحی تراشه برای سیستم‌های AI در جهان پیشتاز است”.

به اعتقاد نویسندگان گزارش، اروپا برای حفظ رقابت‌پذیری خود باید مشوق‌های مالیاتی فعالیت‌های پژوهشی را افزایش و موسسات تحقیقاتی دولتی که در زمینه AI کار می‌کنند را گسترش دهد.

آمریکا هم برای این که پیشتازی‌اش را حفظ کند، باید پشتیبانی از فعالیت‌های تحقیقاتی و همچنین کاربردهای AI و تلاش برای رشد و توسعه نیروی انسانی بومی مستعد در حوزه AI را افزایش دهد و استعدادهای برتر را نیز از سراسر جهان جذب کند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=754

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.