به گزارش رویترز، بنیانگذار و رئیس هیات مدیره این شرکت میگوید که قبلا هم قصد سرمایهگذاری در آمریکا را داشته، ولی با پاسخ منفی دولت این کشور مواجه شده است.
ایالات متحده با مجموعهای از موانع که از پشتیبانی هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برخوردار بوده، سازندگان چینی باتری و خودروهای برقی (EV) را از بازار خود بیرون کرده است.
در دولت بایدن یارانههایی برای خریداران EV در نظر گرفته شد، اما باتریهای ساخت چین مشمول این یارانهها نیستند. همچنین دولت او برای ممنوعیت استفاده از فناوری ماشین متصل (connected-car) چینی در خودروها اقدام کرد. تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به آمریکا ۱۰۰ درصد است.
برخی EVها در آمریکا از باتریهایی استفاده میکنند که در شرکتهای آمریکایی مانند فورد و تسلا ساخته میشوند، اما فناوری آنها متعلق به شرکتهای چینی است.
لایحهای از سوی جمهوریخواهان ارائه شده بود تا مشوقهای خرید این نوع EVها را هم محدود کنند، ولی با مخالفت دولت بایدن روبرو شد. حالا با روی کار آمدن دولتی جمهوریخواه، ممکن است این لایحه نیز به تصویب برسد.
برخی از شرکتهای پیشتاز صنعت باتری و EV از جمله کانتمپ و بیوایدی که میتوانستند به توسعه سریعتر EVها در آمریکا کمک کنند، به خاطر همین موانع تجاری در بازار این کشور حضور ندارند. بیوایدی علاوه بر باتری، خودروهای برقی هم میسازد و هماکنون جایگاه تسلا به عنوان بزرگترین فروشنده EV جهان را به چالش کشیده است.
ترامپ میخواهد از واردات خودروهای چینی جلوگیری کند، ولی گفته است که از ساخت این خودروها در آمریکا استقبال میکند.
تا به امروز حضور کانتمپ در بازار آمریکا محدود به قراردادهای اعطای مجوز تولید باتری بوده است. فورد بهزودی کارخانهای را در میشیگان افتتاح خواهد کرد تا تحت لیسانس کانتمپ، برای دو مدل از خودروهایش باتریهای ارزانقیمت لیتیوم فسفات بسازد.
تسلا هم قرارداد مشابهی جهت استفاده از فناوری کانتمپ برای تولید باتری در نوادا دارد.
شرکت کانتمپ از تامینکنندگان اصلی ملزومات مورد نیاز کارخانه ساخت EV تسلا در شانگهای (بزرگترین و سودآورترین کارخانه تسلا) به شمار میرود.
بنیانگذار کانتمپ گفته که با دیدگاه ایلان ماسک در مورد پتانسیل فناوری رانندگی خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی موافق است، اما به او گفته که باتری استوانهایاش (موسوم به ۴۶۸۰) با شکست مواجه خواهد شد.
وی افزوده که درباره تعیین برنامههای زمانی غیرواقعبینانه برای عرضه خودروها یا فناوریهای جدید هم از ماسک سوال کرده، و ماسک گفته هدفش این است که به کارکنان تسلا انگیزه و تمرکز بدهد.
او مشکل ماسک را دادن قولهایی میداند که واقعگرایانه نیستند، و میگوید شاید برای کاری پنج سال زمان لازم باشد، ولی ماسک وعده دو ساله میدهد.
مالک شرکت تسلا اخیرا وعده داد که سال آینده نسخههای کاملا خودران مدل ۳ و مدل وای در تگزاس و کالیفرنیا عرضه میشوند و در سال ۲۰۲۶ هم یک تاکسی بدون راننده یا «رباتی» با ظرفیت دو سرنشین به نام سایبرکب (Cybercab) به بازار خواهد آمد که فاقد فرمان و پدال است.
البته سرمایهگذارانی که از حدود یک دهه پیش وعده ارائه محصولات خودران تسلا را شنیدهاند، حق دارند در این مورد تردید داشته باشند.
منبع: reuters