به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۵، بیوایدی ۳,۰۰۲ دستگاه خودرو در سنگاپور به فروش رساند که معادل ۲۰ درصد از کل فروش خودرو در این کشور است. در همین مدت، تویوتا ۲,۰۵۰ دستگاه و رقیب اصلی بیوایدی در حوزه خودروهای برقی، تسلا، تنها ۵۳۵ دستگاه فروختهاند.
تویوتا پیشتر برند پیشتاز بازار خودروی سنگاپور بود؛ بازاری که به دلیل سیستم گواهی مالکیت گرانقیمت برای کنترل تعداد خودروها، یکی از گرانترین بازارهای خودرویی در جهان بهشمار میرود. تویوتا در سال ۲۰۲۴ حدود ۷,۸۷۶ خودرو فروخت، در حالی که فروش بیوایدی در همان سال ۶,۱۹۱ دستگاه بود.
رشد چشمگیر فروش بیوایدی در سنگاپور، نشاندهنده تمرکز این شرکت بر بازارهای خارجی است؛ راهبردی که در پاسخ به رقابت شدید قیمتی در بازار داخلی چین اتخاذ شده است. بزرگترین خودروساز چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، نیمی از تولیدات خود را به خارج از چین صادر کند؛ هدفی بلندپروازانه که آن را در ردیف رقبای بزرگ جهانی قرار میدهد.
بیوایدی در سال ۲۰۲۲ وارد بازار خودروهای مصرفی سنگاپور شد؛ یک سال پس از تسلا، اما از آن زمان تاکنون رشد فروش بسیار قویتری داشته است.
برای نمونه، فروش بیوایدی در سال ۲۰۲۳ تقریباً دو برابر شد و به ۱,۴۱۶ دستگاه رسید، در حالی که فروش تسلا در همان سال تنها ۷ درصد افزایش یافت و به ۹۴۱ دستگاه رسید.
سنگاپور یکی از گرانترین شهرهای جهان برای مالکیت خودرو است. در این بازار، قیمت یک شاسیبلند کوچک بیوایدیAtto 3 دستکم ۱۶۵,۸۸۸ دلار سنگاپور (معادل حدود ۱۲۷,۵۰۰ دلار) است، در حالی که تویوتا کرولا آلتیس با قیمت حدود ۱۷۰,۸۸۸ دلار سنگاپور عرضه میشود.
بیوایدی پیشتر نیز در جنوبشرق آسیا موفقیتهای اولیهای کسب کرده بود و تایلند را به بزرگترین بازار خارجی خود تبدیل کرده است. این شرکت اکنون برنامههایی برای گسترش حضور خود در اروپا و آمریکای لاتین نیز در دست دارد.
منبع: scmp