• امروز : دوشنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 7 July - 2025
1

بازار چین در دست خودروهای برقی خالص

  • کد خبر : 10502
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
بازار چین در دست خودروهای برقی خالص
خودروهای الکتریکی خالص در چین دوباره جایگاه از دست رفته خود را به دست می‌آورند، زیرا فناوری‌های جدید باتری، نگرانی‌های مربوط به مسافت را کاهش می‌دهند و قیمت‌های پایین‌تر لیتیوم باعث می‌شود که خرید خودروهای دوستدار محیط‌زیست برای مصرف‌کنندگان، مقرون به صرفه باشد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست و طبق گزارش انجمن سازندگان خودرو چین، فروش خودروهای الکتریکی خالص که به آن‌ها خودروهای باتری‌دار (BEVs) نیز گفته می‌شود، در سه ماهه اول سال به ۱٫۹۳ میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است. فروش خودروهای هیبریدی شارژی ۴۶ درصد افزایش یافته و به ۱٫۱۵ میلیون دستگاه رسیده است.

سهم بازار BEVs از زمانی که در اواسط سال ۲۰۲۴ به کمترین حد خود رسید، به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

خودروهای الکتریکی شامل خودروهای الکتریکی خالص و هیبریدی شارژی (PHEVs) هستند. خودروهای هیبریدی مسافت کوتاهی را با باتری طی می‌کنند و برای رانندگی‌های طولانی‌تر به سوخت تبدیل می‌شوند. خودروهایی با فناوری باتری با برد طولانی به دسته هیبریدی تعلق دارند که از یک موتور احتراقی کوچک برای تولید انرژی اضافی برای شارژ باتری زمانی که نیاز است، استفاده می‌کنند.

خودروهایBEV  حدود ۶۳ درصد از کل تحویل‌های خودروی برقی را در سه ماهه گذشته در بزرگ‌ترین بازار خودرو و خودروی برقی جهان تشکیل دادند که سهم بازار آن‌ها از ۵۳ درصد در ماه جولای افزایش یافته است، زمانی که مصرف‌کنندگان بیشتری به دلیل مزایای هزینه و مسافت به خودروهای شارژی روی آورده بودند.
خودروهای الکتریکی با برد طولانی (EREVs) در سال گذشته حدود ۱۰ درصد ارزان‌تر از خودروهای برقی خالص بودند و این به دلیل هزینه بالای بسته‌های باتری بزرگ مورد نیاز برای تأمین انرژی تا ۵۰۰ کیلومتر مسافت در این خودروهاست.

تمام سازندگان اصلی خودروهای الکتریکی چین، به جز نیو مستقر در شانگهای، یا EREVs توسعه داده‌اند یا اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی برای این کار دارند تا تقاضای رو به افزایش مصرف‌کنندگان را جذب کنند. کارخانه گیگاتسلا در شانگهای فقط BEVs مونتاژ می‌کند؛ مدل ۳ و مدل Y.

لیتیوم که یک ماده اصلی در باتری‌های خودروهای برقی است، از پایان سال ۲۰۲۲ ارزان‌تر شده است که به کاهش هزینه تولید BEVs کمک کرده و به خودروسازان این امکان را می‌دهد که تخفیف‌های زیادی برای رقابت با EREVs ارائه دهند. این فلز در حال حاضر تنها یک‌نهم قیمت اوج خود را که در نوامبر ۲۰۲۲ ثبت شد، دارد. باتری تقریباً ۴۰ درصد از هزینه یک خودروی برقی را تشکیل می‌دهد.

خودروهای برقی خالص از PHEVs و EREVs «سبزتر» در نظر گرفته می‌شوند که این روند را در آینده حمل‌ونقل نشان می‌دهد. در چین، BEVs در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، ۸۰ درصد از کل فروش خودروی برقی را تشکیل دادند.
از ابتدای سال ۲۰۲۵، تولیدکنندگان خودرو در مسیر الکتریکی شدن حرکت و بهبودهایی در فناوری‌های جدید باتری ایجاد کرده‌اند.

سرعت الکتریکی شدن صنعت خودروسازی جهانی در سال‌های آینده تسریع خواهد شد.
در نمایشگاه خودرو شانگهای، شرکت CATL باتری نسل دوم خود به نام Shenxing را معرفی کرد که می‌تواند ۵۲۰ کیلومتر مسافت را تنها در پنج دقیقه شارژ فراهم کند – که تنها کمی طولانی‌تر از سوخت‌گیری یک خودرو بنزینی است. این باتری همچنین بسیار سریع‌تر از سوپرشارژرهای تسلا است که می‌توانند ۲۷۰ کیلومتر را در ۱۵ دقیقه اضافه کنند.

بزرگ‌ترین سازنده باتری خودروی برقی در جهان همچنین با پنج خودروساز چینی، از جمله FAW و GAC، توافقنامه‌هایی امضا کرد تا BEVs را توسعه دهد که از فناوری باتری قابل تعویض آن استفاده می‌کنند. این فناوری به صاحبان خودروهای برقی سازگار این امکان را می‌دهد که یک بسته باتری خالی را با یک بسته کاملاً شارژ شده در مدت زمان تنها ۱۰۰ ثانیه تعویض کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10502

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.