به گزارش بلومبرگ، چین در ازای لغو تعرفههای خودروهای الکتریکی، تعرفههای موجود خود را بر خودروهای موتور بزرگ کاهش داد. پکن در حال حاضر ۱۵ درصد تعرفه برای این نوع وسایل نقلیه مسافربری اعمال میکند.
وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین در دیدار با همتای آلمانی خود به سود و مزایای احتمالی برای آلمان اشاره کرد. بازدید ۳ روزه وزیر بازرگانی آلمان از اقتصاد شماره دو جهان، چند هفته پس از پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر افزایش تعرفههای خودروهای برقی تا ۴۸ درصد در اواخر سال جاری میلادی صورت گرفت.
بر اساس نتایج قانونی یک مطالعه در مورد یارانههای دولتی عظیم پکن، کمیسیون اروپا تعرفهها را تعیین میکند.
اما این اقدام قانونی در برابر فشارهای سیاسی آسیب پذیر بوده و دولت رئیس جمهور شی جین پینگ از سیاست چماق و هویج استفاده کرده تا برلین را برای تجارت متقاعد کند. پکن قبلاً اعلام کرده بود که میتواند هزینه ۲۵ درصدی را برای خودروهای بزرگ اروپایی اعمال کند، اقدامی که به خودروسازان لوکس آلمانی از جمله گروه مرسدس بنز و BMW ضربه میزند.
اما برلین – که قبلاً با تعرفهها مخالفت کرده بود- ممکن است به واسطه صنعت خودروسازی عظیم خود، از جایگاهش به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا استفاده و به سایر کشورهای عضو فشار بیاورد.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان بر تمایل دولت خود برای یافتن یک راه حل از طریق مذاکره تاکید کرد. شولز در سخنرانی خود در کنگره لابی تجاری در برلین گفت که هنوز برای اعمال تعرفههای تعیین شده زمان وجود دارد. شولز گفت: «با این حال، واضح است که ما به حرکت و پیشرفت جدی از طرف چین نیز نیاز خواهیم داشت.»
مقامات پکن هنوز برای مذاکره فرصت دارند و تا زمانی که دو طرف پیشرفت کافی برای رسیدن به نتیجه داشته باشند، میتوان زمان و تاریخ اجرای تعرفهها را متوقف کرد.
مقامات بازرگانی چین و اتحادیه اروپا در تماس با یکدیگر توافق کردند که بر اساس حقایق و با رعایت کامل قوانین سازمان تجارت جهانی تعامل کنند.
برای چین، توقف تعرفهها میتواند سیگنال مهمی به دیگر اقتصادهای بزرگ ارسال کند. کانادا هم اکنون در حال بررسی هزینههای بالقوه خودروهای برقی چینی است تا با اقدامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده هماهنگ شود، جایی که رئیس جمهور جو بایدن تعرفه ۱۰۰ درصدی را برای چنین محصولاتی اعلام کرده است.
در ماههای اخیر، ادارات دولتی چین، رسانههای تحت کنترل حزب و سایر گروههای وابسته به دولت، کمپینی از تهدیدات را علیه نوشیدنیهای فرانسوی، ژامبون اسپانیایی، خودروهای موتور بزرگ آلمانی و سایر بخشها مانند هوانوردی به راه انداختهاند.
چین به دنبال تبدیل گفتگوها به یک مذاکره تجاری بوده و سعی کرده تا کشورهای عضو را با فشار دوجانبه از هم جدا کند. در حالی که اتحادیه اروپا پذیرای راهحلهایی است که اثرات مشابهی با تعرفههای جبرانکننده دارند، این راهحلها باید کاملاً از قوانین سازمان تجارت جهانی تبعیت کنند.
اتحادیه اروپا اخیرا به سازندگان خودروهای برقی اطلاع داد که در ماه ژوئیه تعرفههای موقت جدیدی را پس از یک بررسی چند ماهه معرفی خواهند کرد.
شرکتها با نرخهای مختلف روبرو هستند، سایک موتورز برای تعرفه ۳۸٫۱ درصدی علاوه بر نرخ ۱۰ درصد موجود، بیوایدی ۱۷٫۴ درصدی و جیلی – که مالک Volvo Car AB است – ۲۰ درصدی آماده شدهاند. سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین که با این تحقیق همکاری کردهاند، مشمول مالیات میانگین ۲۱ درصد خواهند بود، در حالی که تولیدکنندگان دیگر ۳۸٫۱ درصد مالیات خواهند داشت.
چین این اقدام را حمایت از تولیدات داخلی و نه بر اساس معیارهای عینی دانست و تهدید کرد که آن را تلافی خواهد کرد و تحقیقات ضد دامپینگ را در مورد واردات گوشت خوک و نوشیدنی آغاز کرده است.
با ادامه گفتگوها، چین همچنین میتواند شفافیت بیشتری را در مورد بودجه سیاست صنعتی خود فراهم کند یا پیشنهاد لغو یارانههایی را که بنا به تشخیص اتحادیه اروپا با تعهدات سازمان تجارت جهانی ناسازگار است را ارائه دهد.
منبع: bloomberg