به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سهام این خودروساز که در بورس هنگکنگ عرضه شده، از ابتدای سال دو برابر شده و نسبت به پایینترین سطح خود در آگوست سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. این شرکت هدف فروش سال ۲۰۲۵ خود را از حدود ۲۹۰ هزار دستگاه به ۵۰۰ هزار دستگاه ارتقا داده و انتظار میرود اولین سود سالانه خود را ثبت کند.
لیپموتور که ۱۰ سال پیش تأسیس شد، با تمرکز بر تولید داخلی بخش عمدهای از قطعات خودرو و بهرهگیری از تخصص الکترونیک و نرمافزاری بنیانگذاران آن توانسته قیمتهای رقابتی ارائه دهد و سرمایهگذاران را جذب کند.
لیپموتور در مقایسه با دیگر خودروسازان تازهوارد، موفق شده با تولید داخلی قطعات، هزینهها را کاهش دهد و خودروهایی مانند SUV خانوادگی C11 را با قیمت تنها ۱۴۸,۸۰۰ یوان عرضه کند، در حالی که ارزانترین خودرو لیاتو با قیمت ۲۴۹,۸۰۰ یوان فروخته میشود. این موقعیت قیمتی و تمرکز بر بازار انبوه به لیپموتور کمک کرده در ژوئیه فروش ماهانه خود را برای اولین بار به بیش از ۵۰ هزار دستگاه برساند، رقمی که اگرچه هنوز از فروش ۳۴۴,۲۹۶ دستگاهی بیوایدی پایینتر است، اما از تمام رقبای نوپای دیگر بیشتر است.
با وجود موفقیت فعلی، تضمینی برای ادامه رشد لیپموتور وجود ندارد. تحلیلگران معتقدند این شرکت برای رسیدن به ارزش بازار همردههای بزرگتر چینی باید در بخشهای بیشتری از بازار خودروهای برقی چین مقیاسپذیری خود را نشان دهد و به نقطه عطف تولید یک میلیون دستگاه برسد. یکی دیگر از چالشها، تضمین سودآوری بلندمدت است؛ پیشبینی میشود لیپموتور برای سال ۲۰۲۵ به سود ۵۵۸ میلیون یوان دست یابد.
یکی از محرکهای رشد آینده میتواند سرمایهگذاری مشترک لیپموتور با خودروساز اروپایی استلانتیس باشد که اواخر ۲۰۲۳ اعلام شد. بر اساس این همکاری، استلانتیس تولید و فروش برخی مدلهای لیپموتور را خارج از چین بر عهده میگیرد. این استراتژی برخلاف رویکرد داخلی لیپموتور است که به آن کمک کرد سهم بازار داخلی را کسب کند و میتواند توسعه جهانی سریعتر شرکت را تسهیل کند. در سال گذشته، لیپموتور حدود ۱۳,۷۲۶ دستگاه خودرو به خارج از چین صادر کرد که تقریباً ۵ درصد فروش کل آن بود.
تقویت صادرات و کسب درآمد از مزیتهای نرمافزاری میتواند محرکهای کوتاهمدت رشد لیپموتور باشد و این شرکت را از یک بازیگر داخلی به یک برند خودروهای برقی جهانی مقیاسپذیر تبدیل کند.
منبع: scmp