• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
1

آیا مدل هوش مصنوعی چینی پیش‌بینی زلزله را زیر و رو می‌کند؟

  • کد خبر : 7669
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۰۱
آیا مدل هوش مصنوعی چینی پیش‌بینی زلزله را زیر و رو می‌کند؟
پژوهشگران به کمک حجم عظیمی از داده‌ها به ابزاری دست یافته‌اند که به گفته خودشان می‌تواند لرزش‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر تشخیص دهد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، چین اولین مدل هوش مصنوعی بزرگ خود را برای بررسی حجم عظیم داده‌ها و کمک به پیش‌بینی زلزله ساخته است.

این مدل که DiTing نام گرفته، بر اساس یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های داده از نوع خود در جهان تهیه شده و به گفته سازندگانش می‌توان از آن برای اموری مانند تشخیص زلزله و پیش‌لرزه‌ها و پس لرزه‌ها، پیش‌بینی بزرگی زلزله و پیش‌بینی جنبش زمین استفاده کرد.

تاریخ رونمایی از DiTing مصادف با چهل و هشتمین سالگرد زلزله مهیب تانگشان بود که جان حداقل ۳۰۰ هزار نفر را گرفت و شهر را با خاک یکسان نمود.

حجم داده‌های به کار رفته در این مدل بیشتر از مدل STEAD (دانشگاه استنفورد، سال ۲۰۱۹) است و هم‌اکنون می‌تواند ۱۰۰ میلیون پارامتر یا متغیر را ارزیابی کند که انتظار می‌رود این عدد تا ماه اوت به یک میلیارد برسد.

مدل STEAD حدود ۴۵۰ هزار زمین‌لرزه در بازه ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۸ را پوشش داده، اما DiTing از داده‌های مربوط به ۷۸۷ هزار زمین‌لرزه در بازه ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ استفاده کرده است.

پایش لرزه‌ای معادن، بهره‌برداری از منابع گاز شیل، بررسی ساختار فضاهای زیرزمینی در شهرها و پایش زمین‌لرزه‌های زیردریایی از دیگر کاربردهای بالقوه DiTing هستند.

بیش از ۹۵ درصد میادین نفت و گاز جهان با روش‌های لرزه‌نگاری کشف شده‌اند، و DiTing هم می‌تواند با یادگیری ویژگی‌های شکل‌موج مخازن نفتی تشخیص دهد که آیا در اعماق منطقه مورد نظر نفت و گاز وجود دارد یا خیر.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7669

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.