چین قصد دارد طی پنج سال آینده یک فروند یخشکن سنگین و کشتیهای سنگین نیمه شناور را تولید کند تا از فعالیتهای دریایی در حال گسترش خود حمایت کند.
این یخشکن سنگین قرار است برای نجات در مسیر تجاری «جاده ابریشم قطبی» چین، که بخشی از طرح زیرساختی جهانی کمربند و جاده است، استفاده شود. بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل چین که ماه گذشته منتشر شد و جزئیات بیشتری ارائه نکرد، انتظار میرود طراحی این یخ شکن تا سال ۲۰۲۵ نهایی شود.
یک هدف سه ساله برای تکمیل طراحی یک کشتی نجات نیمه شناور دیگر که میتواند برای حمل ۵۰۰۰ تن در اعماق دریا مورد استفاده قرار گیرد، تعیین شده است.
کشتیهای جدید بخشی از آخرین طرح توسعه پنج ساله چین هستند که در اوایل سال جاری تصمیمگیری شد. این طرح شامل اهداف اکتشاف در اعماق اقیانوس و قطب، کشتیهای تخصصی مانند کشتیهایی برای پشتیبانی از عملیات در اعماق دریا و یخشکن های سنگین و طرحی برای توسعه نیروگاههای هستهای شناور دریایی است.
چین طرح ابتکاری جاده ابریشم قطبی خود را در سال ۲۰۱۸ معرفی و اعلام کرد شرکتها را تشویق میکند تا زیرساختها را ایجاد کنند و سفرهای آزمایشی تجاری را انجام دهند که «فرصتهایی را برای قطب شمال به ارمغان میآورد». نهادهای چینی از آن زمان مسیرهای حمل و نقل جدیدی را باز کردهاند و تحقیقات علمی را در منطقه انجام دادهاند، پکن همچنین اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ ماهوارهای را برای ردیابی مسیرهای کشتیرانی و نظارت بر تغییرات یخ دریا پرتاب کند.
اما جاه طلبیها و حضور رو به رشد چین در مناطق قطبی تنشها و رقابت ژئوپلیتیکی از جمله با ایالات متحده و روسیه را تشدید کرده است.
از نظر ناوگان قطبی، چین دارای دو یخ شکن متوسط برای مأموریتهای تحقیقاتی خود است – Xuelong که توسط اوکراین در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد و Xuelong 2 که در سال ۲۰۱۹ وارد ناوگان دریایی شد و با طراحی در چین ساخته شد.
ایالات متحده همچنین در حال توسعه و مدرن سازی ناوگان قطبی خود است. گارد ساحلی ایالات متحده دارای یک یخ شکن سنگین به نام ستاره قطبی و یک یخ شکن متوسط به نام هیلی است. سه یخ شکن سنگین جدید سفارش داده است – اولین یخ شکن در سال ۲۰۲۴ تحویل داده میشود – و سه یخ شکن متوسط.
روسیه با پنج کشتی یخ شکن هستهای در حال خدمت و پنج فروند دیگر در حال ساخت، قویترین ناوگان این چنینی در جهان را دارد و قصد دارد از این کشتیها استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که میتواند گاز را در تمام طول سال از طریق قطب شمال حمل کند. در حال حاضر، روسیه تنها کشوری است که یخ شکنهای هستهای دارد. قدرتمندترین آنها از کلاس Arktika، میتواند ۲٫۸ متر یخ را بشکند و قدرت حمل آن ۳۳۰۰۰ تن است. یک یخ شکن هستهای جدید کلاس لیدر برای تحویل در سال ۲۰۲۷ برنامه ریزی شده است و انتظار میرود بتواند تا ۴ متر یخ را با قدرت جابجایی ۷۰۰۰۰ تن بشکند.
کشتیهای سنگین نیمه شناور برنامه ریزی شده چین برای عملیات نجات، از جمله برای کشتیهای بزرگ استفاده خواهند شد. آخرین کشتی در این ناوگان، Huaruilong است که ماه گذشته راه اندازی شد و با ۸۰۰۰۰ تن بزرگترین ناوگان کشور در نوع خود است. در سال ۲۰۱۷، نیروی دریایی ایالات متحده از یکی از این کشتیها برای انتقال ناوشکن یو اس اس فیتزجرالد به بندر اصلی خود پس از برخورد با یک کشتی باری در سواحل ژاپن استفاده کرد.