به گزارش اویلپرایس، مدیر بخش تحقیقات نفت گلدمن ساکس هم میگوید که هماکنون تقاضای نفت چین سالانه تقریبا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش مییابد، در حالی که این عدد طی پنج سال قبل از همهگیری کووید سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود.
اخیرا بحران بخش مسکن و افت رشد اقتصادی چین باعث کاهش مصرف گازوئیل شده است.
اما به اعتقاد تحلیلگران، مساله مهمتر رواج وسایل نقلیه الکتریکی و افزایش مصرف الانجی در کامیونهاست که میتواند قسمتی از تقاضای مربوط به بخش حمل و نقل را به طور دائمی کاهش دهد.
در عین حال هنوز نمیتوان چین را از فهرست مصرف کنندگان بزرگ انرژی و نفت جهان کنار گذاشت، چون احیای رشد اقتصادی این کشور میتواند بار دیگر موجب افزایش تقاضای نفت شود.
طبق پیشبینی مدیر عامل اجرایی گروه ویتول که بزرگترین معاملهگر مستقل نفت در جهان است، گرایش به سمت وسایل نقلیه الکتریکی باعث خواهد شد که تقاضای بنزین در چین در سال جاری یا سال بعد به نقطه اوج خود برسد و بعد از آن وارد سیر نزولی شود.
ویتول معتقد است که برقیسازی حمل و نقل و استفاده بیشتر از الانجی در کامیونها، میزان تقاضای گازوئیل و سرعت رشد تقاضای بنزین در چین را کاهش میدهد.
واحد تحقیقات شرکت ملی نفت چین (CNPC) هم اوایل امسال پیشبینی کرده بود که تقاضا برای فراوردههای نفتی در چین ممکن است قبل از سال ۲۰۲۵ به نقطه اوج برسد، چون انتظار میرود سرعت گذار انرژی این کشور کماکان افزایش یابد.
منبع: oilprice