به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، اما افزایش سرعت چشمانداز دیجیتال آفریقا، سیاستگذاران را نیز وادار به ایجاد چارچوبهای حکومتی حول فناوری جدید کرده است.
از طریق جاده ابریشم دیجیتال، ابتکاری که پکن در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی کرد، شرکتهای چینی زیرساختهای دیجیتالی از جمله کابلهای زیردریایی و زمینی، شبکههای ۵G و مراکز داده ایجاد کردهاند.
در نتیجه آنها پایه سختافزاری حیاتی برای توسعه و پذیرش هوش مصنوعی در سراسر قاره آفریقا بنا کردهاند.
آفریقا دومین بازار بزرگ قراردادهای مهندسی در خارج از کشور چین است. طبق گفته شورای دولتی چین، در دهه گذشته، شرکتهای چینی قراردادهای مهندسی در آفریقا به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار امضا کردهاند.
از آگوست ۲۰۲۴، ۵۲ کشور آفریقایی و همچنین اتحادیه آفریقا از طریق ابتکار یک کمربند و یک جاده با چین با یکدیگر توافق کردهاند.
پذیرش و توسعه هوش مصنوعی در آفریقا هنوز در مراحل اولیه خود است، اما در حال حاضر پتانسیل قابل توجهی را به ویژه در بخشهایی مانند کشاورزی، مراقبتهای بهداشتی، آموزش و امور مالی نشان داده است.
آفریقا تنها ۲٫۵ درصد از بازار جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده است، با این حال برآوردها نشان میدهد که این فناوری میتواند اقتصاد این قاره را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۲٫۹ تریلیون دلار افزایش دهد که معادل افزایش رشد سالانه تولید ناخالص داخلی ۳ درصد است.
این یک بازار نوظهور است که به سرعت در حال گسترش است: طبق گزارشها، بیش از ۲۴۰۰ شرکت متخصص در این صنعت تا سال ۲۰۲۴ وجود دارد که بیشتر آنها در آفریقای جنوبی، کنیا، مصر و نیجریه هستند.
به گفته کارشناسان، آفریقای جنوبی از نظر تعداد شرکتهای هوش مصنوعی و مقیاس تأمین مالی در قاره پیشتاز است. در سال ۲۰۲۲، این کشور یک موسسه ملی برای پشتیبانی از برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در استخراج، سیستمهای ابری دادههای دولتی، زیرساختهای خودرو و کشاورزی تأسیس کرد.
بیشتر دولتهای آفریقایی هوش مصنوعی را ابزاری برای «جهش» توسعه ملی میدانند. آنها ظرفیت انجام این کار را دارند. به عنوان مثال حدود نیمی از این قاره مستقیماً به جای بانکداری سنتی به سمت بانکداری با تلفن همراه رفته است.
میتوان استدلال کرد که وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان میآید، آفریقا ممکن است بتواند فناوریهای منسوخ را دور بزند و راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی را سریعتر پیادهسازی کند، زیرا سیستمهای قدیمی مستقر ندارد.
با این حال، همه اینها به اراده سیاسی قابل توجه و اقدام هماهنگ دولت برای تحقق چنین پتانسیلی نیاز دارد.
مجموعه بزرگی از استعدادها، نقطه قوت دیگر آفریقا است.
آفریقا همچنین جوانترین جمعیت جهان را دارد، به این معنی که نیروی کار جوان و آگاه به فناوری خواهد داشت که میتوانند برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تقویت و ارزشافزوده به کار خود آموزش ببینند.
اما چالشهای مهم دیگری نیز وجود دارد که آفریقا در توسعه هوش مصنوعی با آن مواجه است. آفریقا فاقد یک زنجیره کامل صنعت هوش مصنوعی است و تقریباً هیچ حضوری در زمینههای اصلی مانند توسعه تراشه و نوآوری الگوریتم ندارد و این امر آن را به شدت به فناوریها و محصولات خارجی متکی و وابسته میکند.
فقدان دادههای کافی و منسجم، آموزش مدل هوش مصنوعی و گسترش برنامهها را محدود کرده است.
ما در مورد قارهای بزرگ با ۵۴ کشور صحبت میکنیم که در آن صدها زبان مختلف صحبت میشود و این زبانها ممکن است به گونهای صحبت شوند که ردپای بسیار کمی را در فضای مجازی به جا بگذارند.
ظهور دیپسیک فرصت بزرگتری را برای همکاری چین و آفریقا باز میکند و باعث پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی در بخشهایی مانند کشاورزی و مراقبتهای بهداشتی میشود.
همکاری چین و آفریقا در پیشرفت برنامههای هوش مصنوعی میتواند کشاورزی دقیق، نظارت بر آبوهوا و پیشبینی آفات را به طور قابل توجهی تقویت کند.
تیمهای کمکهای پزشکی سنتی چین در آفریقا میتوانند از هوش مصنوعی برای تسهیل تشخیص از راه دور، پیشبینی بیماری و مدیریت سلامت عمومی استفاده کنند. ابزارهای تشخیصی با کمک هوش مصنوعی و سیستمهای نظارت بر بیماریهای عفونی میتوانند به رفع شکافهای موجود کمک کنند.
ماهیت مدل منبع باز همچنین سیاستگذاران آفریقایی را وادار کرده تا نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی دادهها و ایمنی هوش مصنوعی را برطرف کنند.
هوش مصنوعی منبع باز همچنین میتواند برای استفاده مخرب مانند تولید اطلاعات نادرست تغییر کاربری دهد. اینجاست که دولتهای آفریقایی باید اطمینان حاصل کنند که سیاستهای درستی دارند تا مطمئن شوند که استفاده مخرب از هوش مصنوعی رخ نمیدهد و مکانیسمهایی برای حسابرسی و نظارت هوش مصنوعی وجود دارد.
کنیا در حال آماده شدن برای پیوستن به تعداد فزایندهای از حوزههای قضایی در سراسر جهان است که محدودیتهایی را برای استفاده از دادهها و اطلاعات شهروندان خود برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی، به ویژه توسط نهادهای خارجی، اعمال میکنند.
دولت مراکش همچنین در حال بررسی پیشنویس قانونی با هدف مدیریت برنامههای کاربردی هوش مصنوعی و اطمینان از استفاده اخلاقی و ایمن از آنها است.
آوریل سال ۲۰۲۴، رگولاتور ارشد فضای سایبری چین متعهد شد که فشار برای حاکمیت هوش مصنوعی با کشورهای آفریقایی را افزایش دهد.
در میان تشدید رقابت هوش مصنوعی بین چین و آمریکا، به ویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، کشورهای آفریقایی ممکن است کمی بیشتر به سمت چین متمایل شوند.
بر اساس دادههای رسمی، جریانهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی چین به آفریقا که به طور پیوسته در دو دهه گذشته افزایش یافته است، از سال ۲۰۱۳ از ایالاتمتحده بیشتر شده و سرمایهگذاری آمریکایی به طور کلی از سال ۲۰۱۰ کاهش یافته است.
کشورهای آفریقایی توانستهاند روابط قوی با شرکای مختلف در سرتاسر جهان ایجاد کنند، بدون اینکه مجبور باشند خود را به آنها محدود کنند.
به عنوان مثال میتوان به واکنش آفریقا اشاره کرد که ترامپ از متحدان ایالاتمتحده خواست در اولین دوره ریاست جمهوری خود به لیست سیاه فنآوریهای هواوی بپیوندند. بریتانیا و استرالیا تا حدی از این امر پیروی کردند، اما کشورهای آفریقایی، از جمله متحد ایالاتمتحده، کنیا، بیطرفی خود را حفظ کردند و به هر حال به همکاریها ادامه دادند. نادیده گرفتن ممنوعیت هواوی هیچ عواقبی برای آنها نداشت.
به نظر میرسد دولت جدید ترامپ، انتقامجو تر از دولت قبلی وی است و رویکردی دروننگر اتخاذ کرده و سیاست «اول آمریکا» خود را در اولویت قرار داده است.
منبع: scmp