به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، تأثیر انقلابی فناوریهای توسعهیافته توسط استارتآپ بومی چینی دیپسیک نشان داده که هوش مصنوعی چین میتواند قدرت و نفوذ گستردهای داشته باشد.
تنها چند هفته پس از موفقیت شگفتانگیز دیپسیک که تیتر اول رسانههای جهان شد، شی جینپینگ، رئیسجمهور چین، نشستی نادر با کارآفرینان فناوری برگزار کرد که در آن چهرههایی مانند جک ما، بنیانگذار گروه علیبابا و بنیانگذار دیپسیک حضور داشتند. پیام شی به رهبران فناوری ساده و روشن بود: از فناوریهای نوین برای رشد اقتصاد چین استفاده کنید.
رویکرد بالا به پایین چین در سیاستگذاری، به این کشور اجازه میدهد تا بهسرعت از مزایای اقتصادی ناشی از کارآمدی خود بهرهمند شود. پس از آن جلسه شی، دولتهای محلی از شنجن (مقر شرکتهای بزرگی مانند تنسنت و هوآوی) تا شانگهای (زادگاه اپلیکیشنهای محبوبی مانند RedNote و Temu – پلتفرم خریدی که با آمازون برای نسل جدید مصرفکنندگان تجارت الکترونیک جهانی رقابت میکند) به امید پرورش دیپسیک بعدی، حمایت خود از توسعه هوش مصنوعی را آغاز کردند.
در زمینه مقرراتگذاری، چین که در حال مطالعه قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا – نخستین چارچوب قانونی هوش مصنوعی در جهان – است، در حال فاصله گرفتن از رویکرد جامع و مبتنی بر ریسک است. مقامهای چینی هشدار دادهاند که مقررات بیش از حد میتواند باعث عقبماندگی کشور در رقابت هوش مصنوعی شود. بهویژه پس از موفقیت دیپسیک، دولت چین به دنبال ایجاد محیطی انعطافپذیرتر برای توسعه این فناوری است.
در سراسر اتحادیه اروپا، شرکتهای فناوری نگران دشواری اجرای مقررات هوش مصنوعی و هزینههای بالای تطبیق با آنها هستند و میترسند که مقررات زیاد باعث تضعیف رقابت شود. در مقابل، چین در اواخر سال گذشته کمیته استانداردهای فنی هوش مصنوعی را زیر نظر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات تأسیس کرد و اکنون تمرکز خود را بر تنظیم مقررات کاربردهای واقعی مانند هوش مصنوعی مولد گذاشته تا از توسعه صنعتی و اقتصادی حمایت کند.
پیشرفتهای سریع چین در هوش مصنوعی در سال جاری باعث شده آمریکا بیش از پیش هوشیار شود. در ماه فوریه، کاخ سفید اعلام کرد که در حال تدوین یک طرح اقدام برای هوش مصنوعی است تا برتری جهانی آمریکا در هوش مصنوعی را حفظ و تقویت کند.
یکی از نتایج احتمالی، اعمال محدودیتهای بیشتر بر صادرات تراشههای پیشرفته مورد استفاده در هوش مصنوعی مولد به چین است، چرا که موفقیت مداوم شرکتهایی مانند دیپسیک به محصولات شرکتهای طراح تراشه آمریکایی، بهویژه انویدیا، وابسته است. همچنین گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت ترامپ به دلیل نگرانیهای امنیت ملی در حال بررسی ممنوعیت استفاده از چتبات دیپسیک در تمامی دستگاههای دولتی آمریکاست.
در حالی که رقابت هوش مصنوعی میان واشنگتن و پکن روزبهروز خصمانهتر میشود، بسیاری از تحلیلگران صنعت همچنان معتقدند که آمریکا میتواند برای سالها برتری خود را بهویژه در حوزههایی مانند استدلال هوش مصنوعی، طراحی عاملها (agents) و دقت حفظ کند. با این حال، تمرکز چین بیشتر بر بهکارگیری عملی هوش مصنوعی است – حتی اگر توسعههای شرکتهای چینی از نظر فناوری به اندازه نمونههای آمریکایی پیشرفته نباشد – تا هرچه زودتر به نفع کسبوکارها و مردم عادی باشد.
برای مثال، فروشگاهزنجیرهای وومارت (Wumart) که مشابه والمارت در آمریکاست، شروع به استفاده آزمایشی از مدلهای هوش مصنوعی دیپسیک برای ارتقای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری کرده است. هدف این زنجیره سوپرمارکتی چینی، درک بهتر عادتها و رفتارهای خرید مشتریان برای افزایش فروش از طریق تحلیل دادهها با کمک هوش مصنوعی است.
بسیاری دیگر از کسبوکارهای چینی نیز در حال یافتن کاربردهای عملی برای هوش مصنوعی هستند. با گسترش این کاربردها، تحلیلگران بانکهای سرمایهگذاری خواستار بازنگری در ارزش سهام شرکتهای چینی در چندین بخش شدهاند، چرا که پتانسیل رشد سریع درآمد از طریق استفاده تجاری از هوش مصنوعی بسیار بالاست. اثر دیپسیک همچنان ادامه دارد، حتی بهحدی که یکی از عوامل اصلی رشد بازار بورس چین در سال جاری تلقی میشود.
قدرت یک ملت صرفاً به این نیست که آیا نخستین بار فناوری جدیدی را اختراع کرده، بلکه به توانایی آن در مقیاسدهی و کاربرد کارآمد آن فناوری در صنایع مختلف وابسته است. در مورد هوش مصنوعی، موفقیت فقط به چگونگی توسعه آن بستگی ندارد، بلکه مهمتر از آن به نحوه استفاده، استقرار، بهینهسازی و بهبود مداوم آن از طریق کاربردهای واقعی وابسته است.
در حالی که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، مشغول اجرای برنامه گسترده خود برای تعرفههای «متقابل» جهانی است – برنامهای که بسیاری از مدیران صنعت نسبت به آن هشدار دادهاند و آن را عاملی برای خطر رکود اقتصادی در آمریکا میدانند – پکن تصمیم خود را گرفته است: تقویت اقتصاد چین از طریق توسعه هوش مصنوعی.
اگرچه فناوری هوش مصنوعی چین هنوز در سطح پیشتاز جهانی نیست، اما بازار داخلی عظیم این کشور و سرعت بالای پذیرش کاربردهای هوش مصنوعی توسط مصرفکنندگان عادی میتواند در رقابت فزاینده میان آمریکا و چین، لااقل از نظر تأثیر اقتصادی، تفاوتی ملموس ایجاد کند.
منبع: scmp