• امروز : یکشنبه - ۲۳ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 14 December - 2025
0

پهپاد هلیکوپتری سنگین‌بر چین نخستین پرواز موفق خود را انجام داد

  • کد خبر : 12003
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
پهپاد هلیکوپتری سنگین‌بر چین نخستین پرواز موفق خود را انجام داد
یک هلیکوپتر بدون سرنشین چینی با طراحی شبیه «چینوک» که قادر است در شرایط محیطی بسیار دشوار، از فلات تبت و ارتفاعات هیمالیا گرفته تا دریای جنوبی چین فعالیت کند، نخستین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، پهپاد دو‌ملخه‌ی سنگین‌بر Boying T1400 که توسط شرکت خصوصی United Aircraft Technology توسعه یافته، قرار است توان چین در مأموریت‌های پشتیبانی و تدارکاتی در مناطق مرتفع و نیز محیط‌های دریایی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

این پرنده که از نظر ظاهری به بالگرد نظامی CH-47 Chinook ساخت بوئینگ ارتش آمریکا شباهت دارد و از آرایش دو ملخ پشت‌سرهم بهره می‌برد، نخستین پرواز آزمایشی خود را در شهر هاربین، مرکز استان هیلونگ‌جیانگ در شمال‌شرق چین، انجام داد.

بر اساس اعلام شرکت سازنده، T1400 حداکثر وزن برخاست ۱٬۴۰۰ کیلوگرم و ظرفیت حمل بار تا ۶۵۰ کیلوگرم دارد که می‌تواند هم در داخل کابین و هم به‌صورت بار معلق خارجی حمل شود. حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

این پهپاد که به دو موتور ۱۳۰ کیلوواتی مجهز شده، می‌تواند تا هشت ساعت در هوا بماند یا با حمل باری به وزن ۲۰۰ کیلوگرم مسافتی تا ۹۰۰ کیلومتر را طی کند؛ قابلیتی که آن را برای مأموریت‌های لجستیکی بین‌منطقه‌ای و گشت‌زنی‌های دوربرد مناسب می‌سازد.

شرکت United Aircraft اعلام کرده است: «این پرنده محدودیت‌های اصلی پهپادهای صنعتی متعارف، از جمله ظرفیت بار کم و مداومت پروازی کوتاه، را برطرف می‌کند و توان انجام مأموریت‌های حمل بار بین‌منطقه‌ای یا بازرسی در گستره وسیع را دارد.»

T1400 دارای قابلیت برخاست و فرود در ارتفاعات بالا و سقف پروازی ۶٬۵۰۰ متر است و به‌طور خاص برای فعالیت در شرایط بسیار خشن طراحی شده است. این پهپاد می‌تواند در بازه دمایی منفی ۴۰ تا مثبت ۵۵ درجه سانتی‌گراد عمل کند، در بادهای تا سطح ۶ بوفورت برخاست و فرود داشته باشد و پرواز پایدار خود را حتی در بادهای سطح ۸ حفظ کند.

در حوزه کشاورزی، T1400 از نظر راندمان سم‌پاشی حدود هزار برابر کارآمدتر از پهپادهای کوچک چندملخه است و در هر ساعت می‌تواند حدود ۱۳۳ هکتار را پوشش دهد. در مأموریت‌های اطفای حریق نیز قادر است در یک پرواز آتشی به وسعت بیش از ۱٬۰۰۰ متر مربع را مهار کند.

دیگر کاربردهای این پهپاد شامل عملیات امداد و نجات اضطراری است؛ به‌طوری که کابین آن امکان حمل یک بیمار، دو نیروی پزشکی و تجهیزات ضروری را دارد. در مأموریت‌های امدادرسانی در بلایای طبیعی نیز T1400 می‌تواند تا ۳ تن تجهیزات در ساعت جابه‌جا کرده و آن‌ها را به‌صورت خودکار در فاصله‌ای تا ۵ کیلومتر در منطقه هدف رهاسازی کند.

چین بر توسعه پهپادها تمرکز کرده و در رقابت جهانی ساخت سامانه‌های بدون سرنشین با کاربری‌های غیرنظامی و نظامی مشارکت دارد. اگرچه T1400 به‌طور رسمی برای مصارف غیرنظامی بازاریابی می‌شود، اما به گفته ناظران، توان بالای حمل بار و قابلیت فعالیت در همه شرایط جوی و زمینی آن می‌تواند، در صورت انجام اصلاحات ساختاری و ارتقای موتور – پیامدهای مهمی برای پشتیبانی لجستیکی نظامی داشته باشد.

توان عملکرد در ارتفاعات بالا و شرایط آب‌وهوایی سخت، برای عملیات در فلات مرتفع تبت و مناطق مرزی ناهموار چین با هند در هیمالیا  با ارتفاع معمول ۴٬۰۰۰ تا ۵٬۰۰۰ متر  بسیار حیاتی است.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، چین پهپادهایی را در یک فرودگاه نظامی در تبت مستقر کرده و همچنین یک مرکز آزمایش تجهیزات بدون سرنشین در منطقه عَلی (نگاری) در تبت راه‌اندازی کرده است.

در صورت اعمال برخی اصلاحات، این هواگرد می‌تواند با شرایط ارتفاعات بالا، دریای جنوبی چین و دیگر محیط‌های دریایی با وضعیت دریای متلاطم سازگار شود.

استفاده در محیط‌های دریایی نیازمند تغییراتی در مدل اولیه، از جمله در استحکام سازه و سامانه‌های پیشرانه است و سازگاری با شرایط موسوم به «سه‌گانه‌ی سخت دریایی» – دمای بالا، شوری زیاد و رطوبت بالا – اهمیت حیاتی دارد؛ شرایطی که برای همه انواع هواگردها چالش‌برانگیز است.

کاربردهای نظامی معمولاً با سناریوهای پیچیده‌تر و خطرناک‌تری همراه هستند، از جمله محیط‌هایی با اختلالات شدید الکترومغناطیسی. در حال حاضر اولویت، دستیابی به قابلیت عملیاتی است و نسخه غیرنظامی طراحی شده است. استانداردهای نسخه غیرنظامی پایین‌تر است، اما با بهینه‌سازی و بهبود مستمر می‌توان به نسخه‌ای نظامی دست یافت.

T1400 از نظر ظرفیت حمل بار هشت برابر برتر و از نظر کاربری متنوع‌تر از هلیکوپتر پهپادی ارتفاع‌بالای فعلی چین یعنی AR-500C است که برای مأموریت‌های لجستیکی در جاده‌های کوهستانی مسدودشده در مرز هیمالیا توسعه یافته بود.

برد پروازی و مقاومت در برابر باد، این پهپاد را برای مأموریت‌های دریایی از جمله انتقال تدارکات به جزایر دریای جنوبی چین نیز مناسب می‌سازد.

در حالی که توان حمل بار T1400 قابل مقایسه با بیش از ۱۲ تن ظرفیت بالگرد چینوک CH-47 آمریکایی نیست، United Aircraft اعلام کرده است که خط تولید پالسی این شرکت قادر است ظرفیت سالانه‌ای تا هزار فروند داشته باشد. این سطح از تولید می‌تواند پاسخگوی نیازهای گسترده حمل‌ونقل و جایگزینی تجهیزات در سناریوهای با شدت بالا باشد.

این پهپاد به سامانه کنترل پرواز چندلایه و افزونه‌پذیر، مواد کامپوزیتی با استحکام بالا و یک سامانه هوشمند برای عملیات خودمختار مجهز است.

T1400 تنها پهپاد چینوک‌مانند در چین نیست. برای نمونه، شرکت Flightwin Innovation Technology مستقر در پکن در نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۲۳ از مدل FWH-3000 خود رونمایی کرد؛ پهپادی با وزن ناخالص ۲٫۵ تن و ظرفیت حمل بار تا ۱٬۰۰۰ کیلوگرم که محفظه بار آن با حجم ۴٫۲ متر مکعب قادر به حمل دو پالت استاندارد ۵۰۰ کیلوگرمی است.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=12003

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.