سوخت بایوجت نوعی سوخت پایدار هوانوردی است که از منابع تجدیدپذیر مانند روغنهای زباله بخش پذیرایی، روغنهای حیوانی و گیاهی و پسماندهای کشاورزی و جنگلداری ساخته میشود. این سوخت قبلاً توسط خطوط هوایی China Eastern، China Southern Airlines و Air China برای پروازهای داخلی استفاده شده است.
به گفته دانشمندان، استفاده از این نوع سوخت، انتشار دی اکسید کربن را تا بیش از ۵۰ درصد در مقایسه با نفت سفید هوایی سنتی مبتنی بر نفت کاهش میدهد. به گزارش رسانهها، این پیشرفت چین را به چهارمین کشور جهان با تحقیق و توسعه مستقل و فناوری تولید سوخت زیستی هوانوردی پس از ایالات متحده، فرانسه و فنلاند تبدیل کرده است.
وانگ یانان، سردبیر مجله Aerospace Knowledge مستقر در پکن، به گلوبال تایمز گفت که سوخت سبز یک پیشرفت ویژه در صنعت هوانوردی در چین است، زیرا علاوه بر پیگیری کارایی فنی بالاتر در صنعت هوانوردی، کاهش انتشار کربن را نیز بدنبال دارد. دانشمندان چینی به دنبال کسب برتری در رقابت جهانی هستند و باور دارند که اگر صنعت هوانوردی به اندازه کافی سبز نباشد، رقابت تجاری جهانی این بخش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
به گفته کارشناسان، با این حال، بزرگترین مشکل سوخت زیستی این است که هزینه آن بیشتر از سوخت مبتنی بر نفت است و فرآیند تولید نسبتاً پیچیده است. به گزارش گلوبال تایمز، اروپا، ایالات متحده و چین در حال حاضر پایگاههای اصلی تحقیق و توسعه فناوری سوختهای زیستی هستند، اما تاکنون هیچ سوخت زیستی تولید شده در هیچ منطقهای نمیتواند از نظر هزینه تولید با سوختهای فسیلی فعلی برابری کند.
در ماه مه، اولین کارخانه صنعتی سوخت زیستی چین با ظرفیت تولید ۱۰۰۰۰۰ تن در سال، اولین دسته تولید آزمایشی در مقیاس بزرگ را انجام داد. این کارخانه همچنین اولین گواهینامه جهانی سوخت هوانوردی پایدار زیست توده RSB را در آسیا دریافت کرد.
شرکت تولید کننده این سوخت ارزشمند با دریافت گواهی صلاحیت پرواز، اکنون میتواند سوخت جت زیستی را به کل بازار هوانوردی غیرنظامی بفروشد.
چین استانداردهای سختگیرانهای برای صدور گواهینامه قابلیت پرواز دارد. پیش از این، کارشناسان مرکز صدور گواهینامه صلاحیت پروازی CAAC ارزیابیهایی در محل در پالایشگاه سینوپک ژنهای انجام دادند که تمام مراحل عملیات، از جمله سیستم مدیریت کیفیت سوخت جت زیستی، مدیریت و کنترل فرآیند تولید، ذخیرهسازی و حمل و نقل محصول و تجزیه و تحلیل نمونه را پوشش میداد، آزمایش کردند.
این پالایشگاه قبلاً اولین گواهینامه جهانی سوخت هوانوردی پایدار RSB را که توسط Scientific Certification Systems صادر شده است، دریافت کرده است، که یک مجوز کلیدی برای سوخت جت زیستی چین برای ورود به بازار بینالمللی است.
سینوپک متعهد به پیشبرد توسعه صنعت سوخت زیستی جت در چین است. این شرکت فناوری SRJET خود را در سال ۲۰۰۹ توسعه داد و سوخت جت زیستی را در دسامبر ۲۰۱۱ تولید کرد که با موفقیت در پرواز در فرودگاه هونگ کیائو شانگهای در آوریل ۲۰۱۳ آزمایش شد. پس از دو سال ارزیابی، کارشناسان سوخت زیست جت سینوپک را برای عملیات در هوانوردی مناسب تایید کردند. و این شرکت اولین گواهینامه صلاحیت پروازی چین را برای سوخت زیستی جت در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد.
منبع: cgtn