ادی وو، مدیر اجرایی جدید علی بابا، چشمانداز خود برای کارکنان این هلدینگ ترسیم کرده و معتقد است که علی بابا باید رویکرد خود را تغییر دهد تا به هوش مصنوعی برسد و فراموش نکند که صدها میلیون کاربر به ایجاد یکی از بزرگترین شرکتهای چین کمک کردند. با این حال، در سالهای اخیر، این شرکت در رسانههای اجتماعی مورد حمله رقبای جدید مانند بایت دنس قرار گرفته است. از سوی دیگر شرکتهایی مانند بیدو سرمایهگذاری زیادی بر هوش مصنوعی کردهاند.
علی بابا قصد دارد سرمایه گذاریهای استراتژیک را در زمینه کسب و کارهای فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی، پلت فرمهای اینترنتی و شبکه تجارت جهانی خود تقویت کند. علیبابا مانند همه شرکتهای برتر فناوری چین، امسال رسیدن به هوش مصنوعی و پیشروی در آن را در اولویت اصلی خود قرار داده است.
تغییر مدیر عامل علی بابا در حالی اتفاق میافتد که این شرکت در حال رقابت شدید از رقبای جدید و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی داخلی است.
این هلدینگ پس از تحمل برخی از بدترین ضربات ناشی از سرکوب فناوری چین، باید جایگاه برتر خود را در برابر رقبایی مانند جی دی و شرکتهای نوپایی مانند بایت دنس حفظ کند، در همین حال یک طرح پیچیده برای تقسیم به شش واحد تجاری اصلی را اجرا میکند.
در میان این واحدها، بخش ابری یکی از بزرگترین قسمتهای توسعه خواهد بود و علی بابا باید بتواند سهم بزرگی از بازار را برای ارائه زیرساختها و خدمات هوش مصنوعی به دست آورد.
علی بابا امسال به یک مسابقه و رقابت جهانی پیوست تا جایگاهی را در زمینه نوظهور هوش مصنوعی کسب کند، که نه تنها برای پیشرفت شرکتهای فناوری بلکه برای الزامات استراتژیک ملی ضروری است. این شرکت در میان مواردی نبود که اولین تأییدیههای نظارتی را برای ارائه خدمات هوش مصنوعی مولد در چین به دست آوردند، اگرچه با ادغام مدل ChatGPT-مانند خود در برنامههای جلسات و پیام رسانی خود سروصدا کرده است.
هنوز مشخص نیست که چه کسی میخواهد بخش ابری این شرکت را اجرا کند. این شرکت گفته که روند جداسازی واحد ابری را که به دنبال جذب ۲۰ میلیارد یوان (۲٫۷ میلیارد دلار) از حامیانی همچون شرکتهای دولتی چین است، ادامه خواهد داد.
منبع: bloomberg