برزیل همچنین پیشنهاد استفاده از مرکز پرتاب آلکانتارا را به شرکت چینی اسپیسسیل داده است. لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیسجمهور برزیل، در دیدار آتی خود با شی جینپینگ رئیسجمهور چین پس از نشست گروه ۲۰، تلاش خواهد کرد تا مجوز دولت چین برای این همکاری را دریافت کند. این اقدام بخشی از تلاش برزیل برای افزایش رقابت در خدمات اینترنت ماهوارهای و اتصال مناطق دورافتاده است.
رقابت با استارلینک در فناوری و تعداد ماهوارهها
شرکت اسپیسسیل (SpaceSail)، در مقایسه با استارلینک که دارای بیش از ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین است، در مراحل اولیه توسعه قرار دارد. این شرکت اولین مجموعه ماهوارههای خود را در ماه اوت (۱۸ ماهواره) و دومین مجموعه را در ماه اکتبر پرتاب کرد و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ حدود ۶۰۰ ماهواره دیگر را برای فاز اول پروژه خود به مدار بفرستد.
این پروژه بخشی از تلاشهای چین برای رقابت با رقبای قدرتمندی مانند استارلینک و بلو اوریجین (Blue Origin) است که در بازار برزیل نیز فعالیت دارند. در حال حاضر، استارلینک با ۲۶۵ هزار کاربر تنها ۰.۵٪ از بازار برزیل را در اختیار دارد، اما همچنان با سهم بازار ۴۶% پیشتاز خدمات اینترنت ماهوارهای در سطح جهان است.
وضعیت راهبردی برزیل در پرتاب ماهوارهها
مرکز پرتاب آلکانتارا (Alcantara Launch Center) به دلیل موقعیت نزدیک به خط استوا، مزیت صرفهجویی در مصرف سوخت برای پرتاب ماهوارهها دارد و در گذشته نیز مورد توجه شرکتهایی مانند اسپیسایکس و بلو اوریجین بوده است.
همکاری برزیل و آمریکا در سال ۲۰۱۹ در زمان دولت قبلی ترامپ، توافقی را شامل میشد که اجازه استفاده از قطعات آمریکایی در پرتابها را به برزیل میداد. اکنون برزیل با دنبال کردن همکاریهای بینالمللی، از این زیرساخت بهعنوان یک فرصت اقتصادی برای توسعه منطقهای و برنامه فضایی خود استفاده میکند، در حالی که به دنبال حفظ توازن میان روابط با چین و آمریکا است.
منبع: msn