به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، لی در جریان میزگردی در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی (WAIC) در شانگهای گفت: در سال ۲۰۲۳، رقابت شدیدی بین بیش از ۱۰۰ LLM در چین پدیدار شد که منجر به اتلاف قابل توجه منابع، به ویژه قدرت محاسباتی گشت.
لی از توسعهدهندگان خواست تا برنامههای کاربردیتری بسازند تا بهطور مداوم فناوریهایی را که زیربنای محصولات هوش مصنوعی (GenAI) مانند ChatGPT OpenAI است، ایجاد کنند.
او گفت: من متوجه شدهام که بسیاری از مردم هنوز عمدتاً بر روی مدلهای اساسی تمرکز میکنند. اما من میخواهم بپرسم: در مورد برنامههای کاربردی دنیای واقعی چطور؟ چه کسی از آنها سود برده است؟
بازار GenAI چین از زمان راهاندازی ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲ با بیش از ۲۰۰ LLM پر تراکم شده است. رقابت بیش از حد از سوی شرکتهای فناوری بزرگ، جنگ قیمت برای خدمات تجاری هوش مصنوعی را به دنبال داشته است، در حالی که بازیگران جهانی مانند OpenAI و گوگل از دسترسی به این بازار محروم هستند.
بازار هوش مصنوعی چین مانند بسیاری از صنایع جهان، هنوز در مراحل اولیه کسب درآمد است.
برنامه Baidu Comate، دستیار کد نویسی غول جستجوی اینترنتی که توسط Ernie LLM آن ساخته شده، به صورت داخلی برای استفاده کارمندان مستقر شده است. ۳۰ درصد از کدنویسی در بیدو اکنون توسط هوش مصنوعی انجام میشود.
موفقیت غافلگیرکننده یک شبه ChatGPT موجی از هیجان را در چین برانگیخت و مسابقهای برای تولید بهترین LLM های ساخت چین ترتیب داد.
علاوه بر گروه کوچکی از استارتآپها که «ببرهای هوش مصنوعی» چین نامیده میشوند، شرکتهای فناوری بزرگ منابعی را وارد بازار کردهاند. بایت دنس مالک تیک تاک، تنسنت غول رسانههای اجتماعی و شرکت تجارت الکترونیکی علی بابا در ماه مه شروع به کاهش شدید قیمتهای خدمات مبتنی بر LLM کردند تا کاربران را به خود جلب کنند.
منبع: scmp