به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، دادههای کانالیس نشان میدهد که واحد رایانش ابری گروه علیبابا در سه ماهه منتهی به مارس با ۳۳ درصد سهم بازار و رشد ۱۵ درصدی درآمد سالانه همچنان جایگاه نخست را در این صنعت در اختیار دارد.
واحد خدمات ابری هواوی هم با افزایش سهم بازار خود به ۱۸ درصد در رتبه دوم قرار گرفته و در بازه سه ماهه مذکور ۱۸ درصد افزایش درآمد داشته است.
واحد ابری هلدینگ تنسنت با ۱۰ درصد سهم در جایگاه بعد قرار دارد، اما به دلیل محدودیتهای عرضه در بازار واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) پیشرفته و اولویت استفاده از این تراشههای هوش مصنوعی برای امور داخلی شرکت، در این سه ماهه از نظر درآمدی رشد قابل توجهی نداشت.
اعداد فوق همگی نشانگر تقاضای داخلی فراوان برای زیرساختهای ابری در چین به موازات افزایش فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی در سال جاری است. در همین حال ارائهدهندگان خدمات ابری با محدودیتهای صادراتی آمریکا دست و پنجه نرم میکنند که دسترسی چین به تراشههای پیشرفته مورد استفاده در مراکز داده را محدود میسازد.
به گفته یکی از تحلیلگران ارشد کانالیس، ارائهدهندگان برتر خدمات ابری در چین بهشدت مشغول بررسی راههای بهرهبرداری از هوش مصنوعی به منظور ارتقای توانمندیها و بهبود خدمات خود هستند.
با گسترش روزافزون فعالیت شرکتهای هوش مصنوعی چینی، بخش خدمات ابری هم مرتبا در حال رشد است و این شرکتها ناچارند به توان رایانشی و GPUهای مراکز دادهای تکیه کنند که خدمات ابری را ارائه میدهند.
برخی شرکتهای هوش مصنوعی مراکز داده اختصاصی خود را دارند، ولی این مراکز برای پشتیبانی از توان رایانشی عظیم و فزاینده مورد نیاز آنها کافی نیست و ترجیح میدهند به فضای ابری مهاجرت کنند.
پیشبینی میشود که امسال حجم سرمایهگذاری در بخش خدمات ابری چین از ۴۰ میلیارد دلار سال ۲۰۲۴ به ۴۶ میلیارد دلار برسد، چون سه ارائهدهنده اصلی این خدمات همگی از برنامههایی برای افزایش سرمایهگذاریهای زیرساختی خود خبر دادهاند.
مثلا علیبابا چند ماه پیش یک برنامه سرمایهگذاری سه ساله ۳۸۰ میلیارد یوآنی (۵۲ میلیارد دلاری) برای منابع رایانشی و زیرساختهای هوش مصنوعی در چین طراحی نمود و حالا هم مدیرعامل آن بر عزم خود برای ایجاد یک «شبکه ابری یکپارچه جهانی» تاکید کرده است.
علاوه بر شرکتهای خصوصی، سه اپراتور دولتی شبکههای مخابراتی چین شامل چاینا موبایل، چاینا یونیکام و چاینا تلهکام نیز متعهد شدهاند که سرمایهگذاری در زیرساختهای ابری را برای خدمترسانی بهتر به مشتریان سازمانیشان افزایش دهند.
منبع: scmp