• امروز : دوشنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 7 July - 2025
1

رقابت شدید چین با کره‌جنوبی در صنعت کشتی‌سازی در بحبوحه تنش تجاری با آمریکا

  • کد خبر : 10500
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
رقابت شدید چین با کره‌جنوبی در صنعت کشتی‌سازی در بحبوحه تنش تجاری با آمریکا
در حالی که روابط پرتنش تجاری میان ایالات متحده و چین تأثیراتی در سراسر صنعت جهانی کشتی‌سازی ایجاد کرده، انتظار می‌رود که کشتی‌سازان کره‌ای از موجی از سفارش‌های جدید سود ببرند، اما رقابت از سوی چین همچنان شدید باقی خواهد ماند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، با توجه به اینکه ایالات متحده قرار است از ماه اکتبر هزینه‌های پهلوگیری بالاتری از کشتی‌های ساخت چین دریافت کند، اقدامی در چارچوب جنگ تجاری مداومی که پس از توافق اخیر بر سر آتش‌بس موقتی تعرفه‌ای و احتمال ازسرگیری مذاکرات میان دو اقتصاد بزرگ جهان اندکی آرام‌تر شده، کاهش سهم چین در کشتی‌سازی می‌تواند به سود کره جنوبی تمام شود.

برخی از کشتی‌سازان چینی ممکن است با این واقعیت روبرو شوند که سفارش‌هایی که با زحمت به‌دست آمده بود، به رقبای کره‌ای واگذار شود.

هرچند چین جایگاه نخست خود را در صنعت جهانی کشتی‌سازی که در سال‌های اخیر رونق یافته حفظ کرده، اما برخی از سازندگان کشتی آن امسال تحت تأثیر شوک‌هایی از سوی آمریکا قرار گرفته‌اند.

دفتر نماینده تجاری ایالات متحده در تاریخ ۱۷ آوریل اعلام کرد که کشتی‌های ساخت چین از اواسط اکتبر با افزایش هزینه‌های پهلوگیری مواجه خواهند شد و با وجود آتش‌بس تجاری، هنوز نشانه‌ای از لغو یا تعلیق این تصمیم وجود ندارد.

در همین حال، کشتی‌سازان کره‌ای، دیگر قدرت بزرگ جهانی در این صنعت در حال گزارش‌دهی از فروش‌های چشمگیر و افزایش سود هستند.

گزارش عملکرد سه‌ماهه نخست شرکت HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering  نشان می‌دهد که سود عملیاتی این شرکت با افزایشی ۴۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۸۵۹.۲ میلیارد وون (۶۱۴ میلیون دلار) رسیده است. درآمد فصلی نیز به ۶.۷ تریلیون وون رسید که ۲۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

شرکت Samsung Heavy Industries  نیز با افزایش ده‌برابری سود خالص در سه‌ماهه نخست به ۹۰.۱ میلیارد وون و سود عملیاتی ۱۲۳.۱ میلیارد وون روبرو بود. شرکت Hanwha Ocean  نیز سود خالص ۲۱۵.۷ میلیارد وونی گزارش داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲۳ درصد افزایش داشته است.

اقداماتی چون افزایش چشمگیر هزینه‌های بندری برای کشتی‌های چینی و قانون کشتی‌سازی برای آمریکا (Ships for America Act) مشتریان آمریکایی بیشتری را به‌سوی کره سوق خواهد داد.

اما مزیت‌های رقابتی چین در کارایی، هزینه، قیمت‌گذاری و یکپارچگی زنجیره تأمین همچنان دست‌نخورده باقی مانده‌اند. ممکن است برخی سفارش‌ها به سمت کره سرازیر شوند، اما حجم آن‌ها احتمالاً زیاد نخواهد بود، چرا که چین توان تطبیق بالایی دارد.

در سه‌ماهه نخست امسال، کشتی‌سازان چینی سفارش‌هایی به میزان ۹.۴۵۱ میلیون تن وزن خالص (DWT) دریافت کرده‌اند که بیش از نیمی از کل میزان جهانی را شامل می‌شود. در مقابل، سهم کره جنوبی ۳۵.۴ درصد بوده است.

سال گذشته، چین ۷۰ درصد از کل سفارش‌های جهانی را در اختیار گرفت و سهم شرکت‌های کره‌ای تنها ۱۷ درصد بود.

با این حال سهم چین ممکن است در آینده نزدیک دستخوش نوسان شود.

یکی از عواملی که می‌تواند سهم کره از بازار جهانی را افزایش دهد، سفارش‌های ساخت ناوهای جنگی است. افزون بر کشتی‌های تجاری، ایالات متحده با شرکت‌هایی مانند Hanwha برای ساخت و نگهداری ناوهای جنگی نیز همکاری می‌کند.

سال گذشته ،Hanwha اولین شرکت کشتی‌سازی کره‌ای بود که موفق به عقد قراردادهای سودآور برای تعمیر و نگهداری از نیروی دریایی آمریکا شد.

اما در جریان مذاکرات تجاری اخیر با واشنگتن، سئول صنعت کشتی‌سازی را یکی از زمینه‌های کلیدی برای همکاری دوجانبه اعلام کرد که می‌تواند به کاهش کسری تجاری کره با آمریکا کمک کند، موضوعی که شاید سایه‌ای بر چشم‌انداز بلندمدت شرکت‌های کشتی‌سازی کره‌ای بیندازد.

کشتی‌سازان کره‌ای با چالش‌هایی برای افزایش سریع ظرفیت تولید مواجه هستند و کمبود نیروی کار نیز یکی از مشکلات آن‌هاست.

چین هم با محدودیت‌هایی در ظرفیت مواجه است، اما مدیریت تولید خوب نیز بخشی از رقابت است. سفارش‌ها در نهایت به سمت کسانی می‌روند که بتوانند سریع‌تر بسازند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10500

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.