به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، برخلاف بهینهسازی سنتی موتور جستوجو (SEO) که هدفش بهبود رتبه در نتایج جستوجو است،GEO تلاش میکند اطمینان حاصل کند که محتوای یک برند در پاسخهای مدلهای هوش مصنوعی ذکر شود، خلاصه گردد یا توصیه شود. این مدلها معمولاً پاسخهایی با محدودیت تعداد کلمات ارائه میدهند.
شرکت Big Fish Marketing در شنجن که از سال ۲۰۱۴ در حوزه SEO فعال بوده، امسال پس از ظهور استارتآپ هوش مصنوعی چینی دیپسیک وارد حوزه GEO شد. این تحول باعث شد بسیاری از شرکتهای محلی استراتژیهای خود را بازنگری کنند.
بهینهسازی محتوا برای GEO شامل ارتقای اطلاعات وبسایت شرکت و افزایش حضور آن در خبرگزاریها، پورتالهای آنلاین و پلتفرمهایی مشابه ویکیپدیا است.
شرکتBig Fish سه پکیج استاندارد برای مشتریان خود ارائه میدهد که قیمت آنها از ۳,۸۰۰ یوان (۵۳۰ دلار) تا ۲۹,۸۰۰ یوان متغیر است. گرانترین بسته تضمین میکند که دستکم ۱۲ مورد از ۲۰ درخواست ماهانه نتیجهبخش باشد و در غیر این صورت بهازای هر مورد ناموفق ۱,۰۰۰ یوان بازپرداخت میشود.
ماندگاری محتوای یک شرکت در پاسخهای GEO بستگی به رقبا دارد. برای محصولات عمومی مانند لوازم آرایشی بهداشتی، رقابت شدید است و برندها هر چند روز تبلیغات تازه منتشر میکنند، اما برای محصولات تخصصی مانند تجهیزات پزشکی ممکن است تا چند ماه در پاسخهای چتباتها باقی بمانند.
صنعت GEO نیز رقابتی است و فعالان این حوزه باید «هر روز یا حتی هر چند ساعت» محتوای خود را بهروزرسانی کنند.
همزمان، برخی توسعهدهندگان چتباتهای هوش مصنوعی شروع به درآمدزایی از طریق تبلیغات کردهاند. در نوامبر، شرکت آمریکایی Perplexity AI آزمایش نمایش تبلیغات بهصورت پرسشهای پیشنهادی اسپانسری را آغاز کرد، هرچند تأکید داشت که پاسخها تحت تأثیر تبلیغدهندگان قرار نمیگیرد.
شرکتهای بزرگ چینی هنوز برنامه مشابهی اعلام نکردهاند. تنسنت اعلام کرد تمرکز فعلی آنها بر جذابتر کردن چتبات Yuanbao برای کاربران است و فعلاً قصد «درآمدزایی زودهنگام» ندارند.
در حال حاضر،GEO صنعتی نوپا است و درآمد آن تنها بخش کوچکی از درآمد شرکت ها را تشکیل میدهد. GEO مفهومی «پیشرو» در چین است که فعلاً برای شرکتهای بزرگ با بودجه زیاد مناسب است. اگر جستوجوی هوش مصنوعی به جریان اصلی تبدیل شود و سهم بازار آن به بیش از ۳۰ درصد برسد،GEO قطعاً به یک ضرورت بدل خواهد شد.
در سطح جهانی، استفاده از جستوجوی هوش مصنوعی هنوز محدود است. در سال ۲۰۲۴، گوگل روزانه ۱۴ میلیارد جستوجو پردازش میکرد که ۳۷۳ برابر بیشتر از ChatGPT بود، هرچند ابزار OpenAI با سرعت بیشتری در حال رشد بود.
منبع: scmp