به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این پلتفرم، بهطور مشترک توسط دو شرکت دولتی تأسیس شده است: China Reform Holdings ، یک نهاد سرمایهگذاری متمرکز بر صنایع مرتبط با امنیت ملی و اقتصاد و مرکز پژوهش و فناوری خودروی چین (CATARC).
بر اساس اعلام مشترک این دو نهاد در کنفرانسی صنعتی در شنژن در همان روز، این پلتفرم با بیش از ۸۰ مجموعه تجهیزات آزمایش و ۱۳ آزمایشگاه ایجاد شده است؛ آزمایشگاههایی که در حوزههایی مانند آزمونهای محیطی و قابلیتاعتماد در سطح استانداردهای خودرویی، امنیت اطلاعات و تحلیل خرابی تخصص دارند.
این پلتفرم نخستین زیرساخت پشتیبانیشده توسط دولت چین برای راستیآزمایی استانداردهای تراشه خودرو بهشمار میرود و تلاش چین برای «خوداتکایی و خودتقویتگری فناورانه» را – که بخشی از برنامه پنجساله پانزدهم این کشور برای سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ است – تقویت میکند.
شهرداری شنژن اعلام کرد این تأسیسات «فرآیند بومیسازی تراشههای خودرویی پیشرفته را بهطور کامل آغاز خواهد کرد.»
پکن طی سالهای اخیر تلاشهای خود را برای افزایش استفاده از تراشههای طراحیشده و تولیدشده در داخل میان خودروسازان داخلی تشدید کرده است، زیرا کشور با محدودیتهای صادرات فناوری از سوی آمریکا روبهرو بوده است.
در یک برنامه عملیاتی که اخیرا منتشر شد، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین و اداره ملی مقررات بازار اهدافی را برای توسعه فناوریهای هستهای پیشرفتهتر و افزایش امنیت زنجیره تأمین در بخشهای الکترونیک و تولید تعیین کردند.
پلتفرم جدید آزمایش تراشه خودرو تحت حمایت دولت در زمانی راهاندازی میشود که زنجیرههای تأمین جهانی برای تراشههای خودرویی به دلیل اختلالات احتمالی ناشی از مناقشه بر سر شرکت هلندیِ تحت مالکیت چین نکسپریا – که بخش قابلتوجهی از بازار جهانی را تأمین میکند – با خطر مواجه شدهاند.
تأسیسات تولید نکسپریا در دونگگوان واقع در استان گوانگدونگ طی روزهای اخیر تولید خود را بهشدت کاهش داده است.
هلند در ۳۰ سپتامبر با استناد به یک قانون کمتر شناختهشده مصوب ۱۹۵۲ به نام قانون در دسترس بودن کالاها کنترل نکسپریا را در اختیار گرفت؛ تنها یک روز پس از آنکه دولت آمریکا محدودیتهای صادراتی را به شرکتهایی که حداقل ۵۰ درصد مالکیت آنها متعلق به شرکتهای قرارگرفته در فهرست سیاه واشنگتن باشد، گسترش داد.
نکسپریا که بهطور کامل در مالکیت شرکت تحریمشده Wingtech Technology قرار دارد، بدین ترتیب تحت تحریمهای آمریکا قرار گرفت.
در واکنش، پکن کنترلهای صادراتی بر محصولات کارخانه دونگگوان اعمال کرد، در حالیکه واحد چینی نکسپریا بهطور علنی دستورهای دفتر مرکزی هلند را رد کرد و به کارکنان و مشتریان اعلام نمود که بهطور مستقل به فعالیت ادامه خواهد داد.
انجمن سازندگان خودرو ژاپن اعلام کرد که نکسپریا پیش از این به تولیدکنندگان قطعات خودروی ژاپنی اطلاع داده بوده که ممکن است نتواند تحویل تراشهها را تضمین کند. همزمان، شرکت فولکسواگن هشدار داد که اختلال در تأمین تراشه توسط نکسپریا میتواند بر تولید این خودروساز تأثیر بگذارد.
منبع: scmp



