به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این خودروساز با وجود افتتاح چهل و پنجمین نمایندگی فروش خود در ژاپن، عرضه چهارمین مدل EV خود و تبلیغات فراوان درباره رونمایی از یک مدل برقی خودروی کی (کلاسی بسیار محبوب از خودروهای کوچک) در اواخر سال ۲۰۲۶، از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژوئن امسال تنها ۵۳۰۰ دستگاه خودرو فروخته است.
تلاشهای مذکور تاثیر چندانی بر افزایش تقاضا نداشته و حالا بیوایدی به ارائه تخفیفهایی تا سقف یک میلیون ین (۶۷۰۰ دلار) روی آورده است که در کنار یارانههای دولتی، میتواند قیمت فروش محصولاتش را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. مثلا هر دستگاه آتو ۳ (Atto 3) با قیمتی کمتر از ۲/۴ میلیون ین به فروش میرسد.
خودروسازان ژاپنی بهندرت قیمت محصولاتشان را کاهش میدهند. تخفیفها به بیوایدی کمک کرده است تا به محبوبترین برند خودروهای برقی در چین تبدیل شود، ولی به گفته برخی تحلیلگران این تاکتیک میتواند در ژاپن نتیجه عکس بدهد، چون ممکن است خریداران قبلی به دلیل پرداخت قیمت بالاتر حس کنند که فریب خوردهاند و در نتیجه قیمت فروش مجدد تحت تاثیر قرار گیرد.
تمام خودروسازان خارجی در ژاپن با چالشهای مشابهی روبرو هستند. ژاپنیها اکثرا به برندهای قدیمی مانند تویوتا موتور وفادارند و بیشتر آنها خودرو هیبریدی بنزینی- برقی را به خودروهای صرفا برقی باتریدار ترجیح میدهند. وفاداری شدید مردم این کشور به غولهای داخلی باعث شکستهای پیاپی برندهای بزرگ خارجی شده است. جنرال موتورز برند ساترن (Saturn) را به خاطر فروش ضعیف از بازار ژاپن خارج نمود. هیوندای موتور هم در سال ۲۰۰۹ از این بازار رفته بود، ولی در حال حاضر میخواهد دوباره شانس خود را امتحان کند.
فروش محصولات بیوایدی در اروپا برعکس ژاپن رشد چشمگیری داشته است و این شرکت سعی دارد با گسترش بازارها در خارج از کشور، با چالشهای داخلی مقابله کند. این شرکت انتظار دارد که امسال میزان صادراتش به بیش از ۲۰ درصد کل فروشش برسد.
اما در ژاپن هم فرصتهای بلندمدت بر موانع کوتاهمدت میچربد. پیشبینی میشود EVها در سال جاری تنها ۴/۳ درصد از فروش خودروهای نو در این کشور را تشکیل دهند، و این بازار در سالهای آینده رشد کند.
یکی از کارشناسان میگوید مساله مهم برای بیوایدی این است که جای پایی برای خود باز کند، نه این که بازار آنجا را به چنگ بیاورد. جلب نظر سختگیرترین مشتریان جهان برای این شرکت مهم است، حتی اگر از نظر اقتصادی منطقی نباشد.
قطعا به دست آوردن سهمی از بازار ژاپن کار آسانی نخواهد بود. در ماه ژوئن میزان فروش همه مدلهای بیوایدی در بازار مذکور ۵۱۲ دستگاه بود که احتمالا حقوق کارکنان و هزینه نمایشگاههای شرکت را هم جبران نکرده است، در حالی که پرطرفدارترین خودروی برقی نیسان موتور یعنی ساکورا (Sakura) در همان ماه ۱۱۳۷ دستگاه فروش داشت.
سایر خودروسازان محبوب ژاپنی هم در حال ورود به این بخش هستند. هوندا در ماه سپتامبر از اولین EV سواری کامپکت خود رونمایی کرد، و تویوتا و سوزوکی موتور نیز از برنامهشان برای عرضه مشترک یک خودروی کی برقی در سال جاری خبر دادهاند.
مهمترین مساله در فروش خودرو، ایجاد وفاداری به برند و جذب مشتریان مادامالعمر است؛ و اصلا مشخص نیست که بیوایدی واقعا میتواند در ژاپن به این هدف برسد یا خیر.
منبع: scmp


