به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، ایمپ استریت استارز (Amap Street Stars) از الگوریتمهای هوش مصنوعی برای رتبهبندی مقاصد گردشگری (از جمله رستورانها، هتلها و جاذبههای گردشگری) استفاده میکند.
تحلیلگران جیپی مورگان این خدمت جدید را گامی بزرگ به سوی چشمانداز علیبابا مبنی بر ارائه یک سوپر-اپ میدانند. به اعتقاد آنها ایمپ نقطه ورود اصلی علیبابا به بازار خدمات محلی آفلاین است و به موازات فروشگاه اینترنتی آن یعنی تاوباو – به عنوان نقطه ورود به مبحث ترافیک آنلاین – عمل میکند.
همچنین سرویس جدید میتواند ضربه دیگری به منبع درآمد شرکت میتوان (Meituan) باشد. ایمپ استریت استارز، سرویس نظرات کاربران میتوان موسوم به دیانپینگ (Dianping) را مستقیما به چالش خواهد کشید.
سرویس رتبهبندی مبتنی بر هوش مصنوعی ایمپ جدیدترین اقدام علیبابا برای تضعیف میتوان است. این دو شرکت در بازار تحویل فوری کالا رقابت شدیدی با هم دارند.
ایمپ استریت استارز ترکیبی از رتبهبندی و مسیریابی را ارائه میدهد. در اکثر بازارهای خارج از سرزمین اصلی چین، کاربران چنین خدمتی را از گوگل مپس دریافت میکنند.
یکی از شهروندان چینی ضمن ابراز خوشحالی از ارائه این سرویس جدید میگوید که قبلا مسیریابی و رتبهبندی به شکل مجزا وجود داشت، اما جابجایی بین دو برنامه مختلف کار را مشکل میکرد.
کارشناسان ارزشمندترین دارایی ایمپ را جمعیت عظیم کاربرانی میدانند که طی سالهای متمادی جذب کرده است.
تا ماه اوت امسال تعداد کاربران فعال ایمپ به حدود ۱۷۰ میلیون در روز رسید، در حالی که دیانپینگ کمی بیش از ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد.
موفقیت ایمپ سبب تقویت کسب و کار فروشگاههای فیزیکی علیبابا هم میشود و به افزایش حاشیه سود آن کمک میکند. نبرد تجاری علیبابا و میتوان در بخش تحویل فوری، بر درآمد هر دو شرکت تاثیر منفی گذاشته است.
فروشگاههای فیزیکی سودآوری بیشتری برای علیبابا دارند، و کسب و کار تحویل سفارشات آن سالهاست که زیان میدهد.
گمانهزنیهایی نیز درباره ادغام ایمپ استریت استارز با تاوباو شانگو (Taobao Shangou) – واحد تحویل فوری علیبابا – مطرح شده است. این شرکت طی چند ماه اخیر سعی کرده با تجمیع واحدهای تجاری مختلفش، زیستبوم تجارت الکترونیک خود را تقویت نماید و به یک پلتفرم جامع تبدیل شود.
مدیر عامل اجرایی این شرکت ماه گذشته گفت که در حوزه کالاهای مصرفی، هدف بلندمدت ما ایجاد پلتفرمی جامع است که طیف کامل نیازهای جمعیت یک میلیارد نفری کاربرانمان را در زمینه خریدهای روزمره برآورده کند و نهایتا بتوانیم این بازار ۳۰ تریلیون یوآنی (۲/۴ تریلیون دلاری) را در دست بگیریم.
منبع: scmp