به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این مناطق در پکن، ژجیانگ، آنخویی و سایر مناطق تأسیس خواهند شد. این ابتکار از دولتهای محلی منتخب میخواهد در زمینه پرورش نهادهای بازارمحور داده و گسترش بازار داده پیشگام باشند. هدف دیگر این مناطق آزادسازی ظرفیتهای همگرایی اقتصاد واقعی و اقتصاد دیجیتال است.
این اقدام در حالی صورت میگیرد که چین تلاشهای خود را برای بهرهبرداری از ظرفیتهای رشد اقتصاد دیجیتال و کسب برتری در رقابت فناوری با آمریکا، بهویژه در حوزه هوش مصنوعی، افزایش داده است.
چین پیش از این «زنجیره صنعتی کامل در حوزه داده» ایجاد کرده که در حال حاضر میزبان بیش از ۱۹۰ هزار شرکت مرتبط با داده است. اندازه بازار این بخش از مرز ۲ تریلیون یوان (معادل ۲۷۸.۴ میلیارد دلار) گذشته و انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰ به ۷.۵ تریلیون یوان برسد.
بر اساس یک برنامه اقدام سهساله (۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶) که توسط ۱۷ نهاد دولتی از جمله NDA منتشر شده، حجم تراکنشهای دادهای دو برابر خواهد شد.
در پایان سال ۲۰۲۴، پکن نقشه راهی برای بخش داده منتشر کرد که هدف آن رشد سالانه بیش از ۱۵ درصد تا سال ۲۰۲۹ است. اولویتها شامل توسعه هوش مصنوعی و دستیابی به پیشرفت در فناوریهای مرتبط با داده است.
تقریباً ۵۰۰ شرکت تابعه دیجیتالی توسط شرکتهای بزرگ دولتی طبق برنامه سهساله تأسیس شدهاند و حدود ۶۶ درصد از شرکتهای پیشرو در صنایع مختلف داده خریداری کردهاند.
برخی شرکتها چرخههای توسعه و تدارکات خود را بیش از ۳۰ درصد کاهش دادهاند و گردش موجودی انبار خود را از سه ماه به یک ماه رساندهاند. در بخش کشاورزی، برخی شرکتها با استفاده از داده توانستهاند عملکرد محصولات را ۵.۵ درصد افزایش دهند.
منبع: scmp