به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست و بر اساس دادههای انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، مستقر در بروکسل، بیوایدی در ماه سپتامبر ۲۴٬۹۶۳ دستگاه خودروی جدید در اروپا ثبت کرد که تقریباً پنج برابر رقم سال گذشته که تنها ۵٬۰۱۳ دستگاه بود، محسوب میشود. این آمار شامل فروش در اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایسلند، لیختناشتاین، نروژ و سوئیس میشود.
در مقابل، تسلا در همین ماه با کاهش ۱۰.۵ درصدی نسبت به سال قبل، تنها ۳۹٬۸۳۷ دستگاه خودرو به مشتریان اروپایی تحویل داد.
این ارقام نشان میدهد که راهبرد بینالمللیسازی بیوایدی بهخوبی در حال اجراست. بیوایدی که بزرگترین تولیدکننده خودروی برقی در جهان است، هنوز باید فروش خود در خارج از چین را افزایش دهد تا توان طراحی و تولید خود را به نمایش بگذارد.
این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ تعداد نمایندگیهای خود در اروپا را دو برابر کرده و به ۲ هزار واحد برساند و همچنین یک زنجیره تأمین محلی کامل برای تولید اروپایی خود ایجاد کند.
بیوایدی اکنون ۱۳ مدل خودرو در اروپا عرضه میکند — در حالی که دو سال پیش تنها ۶ مدل داشت — و اعلام کرده است که تا ۲۰۲۸، تمامی مدلهای فروختهشده در اروپا بهصورت محلی تولید خواهند شد.
در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۵، فروش خودروهای جدید بیوایدی در اروپا با رشد ۳۰۰ درصدی به ۱۲۰٬۸۵۹ دستگاه رسید. در همین مدت، تحویل خودروهای تسلا در این منطقه ۲۸.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۷۳٬۶۹۴ دستگاه رسید.
تسلا تنها خودروهای تمامبرقی تولید میکند، در حالی که سبد محصولات بیوایدی در اروپا شامل خودروهای تمامبرقی و هیبریدی قابل شارژ است.
بیوایدی پیشبینی کرده است که صادرات امسال حدود ۲۰ درصد از فروش جهانی آن را تشکیل دهد، در حالی که این سهم در سال ۲۰۲۴ تنها ۱۰ درصد بود.
بیوایدی انتظار دارد در سال ۲۰۲۵ بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون دستگاه خودرو به خارج از سرزمین اصلی چین صادر کند، در حالی که مجموع فروش جهانی پیشبینیشده حدود ۴.۶ میلیون دستگاه است.
این شرکت برای پشتیبانی از این موج صادرات، ناوگان اختصاصی کشتیهای حمل خودرو ایجاد کرده که شامل هشت کشتی بزرگ است؛ بزرگترین آنها قادر به حمل ۹٬۲۰۰ خودرو در هر سفر است.
بیوایدی همچنین قصد دارد تمام مدلهای توسعهیافته در چین را به بازارهای بینالمللی عرضه کند تا دامنه محصولات خود در خارج از کشور را گسترش دهد.
با این حال، فروش کلی شرکت در ماه سپتامبر با کاهش ۵.۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۳۹۶٬۲۷۰ دستگاه رسید، زیرا رقابت شدید در بازار چین موجب افت فروش داخلی شد. در عوض، فروش خارج از سرزمین اصلی چین ۱۱۶ درصد رشد داشت و با ۷۱٬۲۵۶ دستگاه، معادل ۱۸ درصد از کل فروش شرکت را تشکیل داد.
پیشبینی مؤسسه جیپی مورگان نشان میدهد که بازار خودروی سرزمین اصلی چین — بزرگترین بازار خودرویی و برقی جهان — ممکن است در سال ۲۰۲۶ برای نخستین بار پس از شش سال با افت مواجه شود، بهویژه اگر پکن یارانههای نقدی و مشوقهای مالیاتی را برای خریداران حذف کند.
فروش خودرو در چین ممکن است سال آینده ۳ تا ۵ درصد کاهش یابد. خودروسازان برقی چینی میتوانند در بازارهای خارجی بهطور متوسط ۲۰ هزار یوان (حدود ۲٬۸۰۰ دلار) سود خالص از هر خودرو کسب کنند، چهار برابر بیش از سودی که در بازار داخلی دارند، زیرا محصولاتشان در خارج از چین با قیمتهای بالاتری فروخته میشود.
منبع: scmp



