به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، گروه هسای (Hesai) آماده است حسگرهای لایدار (LiDAR) ،که با استفاده از پرتوهای لیزر فاصله تا اجسام را اندازهگیری میکنندو دیگر فناوریها را برای مدلهای پریمیوم دارای قابلیتهای رانندگی خودکار سطح ۳ (L3) تأمین کند.
پکن هنوز سیستمهای L3 را قانونی نکرده است؛ سیستمهایی که طبق معیارهای سازمان استانداردهای جهانی SAE International در دسته «کاملاً بدون نیاز به دست» قرار میگیرند. اما این موضوع مانع خودروسازان از نگاه کردن به آینده نمیشود.
سال آینده، شاهد افزایش قابلتوجهی در استفاده از سختافزارها و راهحلهای پیشرفته در خودروهایی خواهیم بود که هدفشان رسیدن به استانداردهای L3 است. در واقع، برخی خودروسازان همین حالا هم این کار را انجام دادهاند تا رقبا را پیشدستی کنند.»
هزینه لایدارهای پیشرفته لازم برای L3 بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای هر واحد خواهد بود و تقاضا برای آن بالاست زیرا خودروسازان برجسته چینی توسعه خودروهای خودران را تشدید کردهاند.
خودروسازان سطح بالا بهویژه تمرکزکنندگان بر خودروهای برقی پریمیوم مانند Zeekr متعلق به جیلی و Seres پشتیبانیشده توسط هواوی خودروهایی نیمهخودران توسعه دادهاند که مجهز به لایدارهای پیشرفتهاند.
در حال حاضر، اکثر سیستمهای کمکراننده در چین در سطح L2 یا L2+ طبقهبندی میشوند که نیاز دارند راننده دستان خود را همواره روی فرمان نگه دارد. هزینه متوسط یک مجموعه لایدار برای چنین خودروهایی حدود ۲۰۰ دلار است.
سال آینده مدلهای بیشتری از لایدارهای با عملکرد بالا استفاده میکنند تا برای دوران L3 آماده شوند.
شرکت هسای که مشتریانی مانند لیاتو (خودروساز برقی پریمیوم) و جیلی (دومین گروه بزرگ خودروسازی چین) دارد، گزارش داد که سود خالص آن در سهماهه سوم به رکورد ۲۵۶.۲ میلیون یوان (۳۶ میلیون دلار) رسیده است؛ در حالی که در دوره مشابه سال قبل ۷۰.۴ میلیون یوان زیان داشت.
درآمد این شرکت ۴۷.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۷۹۵.۴ میلیون یوان رسید.
این شرکت راهنمای سود سالانه خود را افزایش داد و آن را از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون یوان به ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون یوان رساند.
هسای به پشتوانه گسترش استفاده از سیستمهای پیشرفته کمکراننده در خودروهای برقی، سال آینده کسبوکار خود را با سرعتی منظم گسترش خواهد داد.
طبق گفته دبیرکل سازمان غیر دولتی China EV100، دو سوم خودروهای جدید فروختهشده در چین در سال جاری دارای قابلیت رانندگی خودکار L2 یا بالاتر خواهند بود.
هسای گفت که پس از عرضه ۶۱۴ میلیون دلار سهام در هنگکنگ در سپتامبر، قصد دارد ظرفیت تولید خود در خارج از چین را دو برابر کند.
این شرکت اوایل امسال قرارداد اجاره زمین یک کارخانه در تایلند را امضا کرد؛ و عملیات آن احتمالاً اواخر ۲۰۲۶ یا اوایل ۲۰۲۷ آغاز میشود. این کارخانه برای خدمترسانی به بخشی از مشتریان بینالمللی شرکت استفاده خواهد شد.
هسای در ماه مارس، اعلام کرد محصولاتش در خودروهای نسل بعدی یک خودروساز سرشناس اروپایی طی دهه آینده استفاده خواهد شد؛ خبری که رویترز گزارش داد مرسدسبنز است. این اولینبار بود که یک خودروساز بزرگ اروپایی یک تأمینکننده لایدار چینی را انتخاب میکرد.
بر اساس دادههای شرکت پژوهشی Yole Group، هسای ۳۳درصد سهم بازار جهانی لایدار خودرویی در سال ۲۰۲۴ را داشته است.
این شرکت سال گذشته در بازار لایدار روباتاکسی جهان نیز مسلط بود و ۶۱ درصد از بازار ۱۶۶ میلیون دلاری را در اختیار داشت.
منبع: scmp


