• امروز : پنج شنبه - ۲۵ بهمن - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 13 February - 2025
0

سازندگان کامیون‌های برقی چینی به دنبال ورود به بازارهای جهانی

  • کد خبر : 9321
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
سازندگان کامیون‌های برقی چینی به دنبال ورود به بازارهای جهانی
شرکت‌های چینی فعال در بخش خودروهای الکتریکی (EV)، بی سر و صدا در حال تثبیت موقعیت خود در صحنه کمتر دیده شده حمل بار هستند،  اما کارشناسان هشدار می‌دهند که تعرفه‌های خارجی و ضعف‌های کیفی می‌تواند موانعی در مسیر آنها باشد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، زنجیره تامین داخلی و استراتژی قیمت پایین که به پیشرو شدن صنعت خودروهای برقی چین در جهان کمک کرده، توسط خودروسازان معتبر و استارت‌آپ‌ها به طور یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدف آنها تحول خودروهای باربری است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، کامیون‌های برقی در حال حاضر کمتر از ۱ درصد از فروش کامیون در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند – که چین ۷۰ درصد از این فروش را در سال ۲۰۲۳ تشکیل داد.

اما با پیشرفت‌های فناوری در ۱۰ سال آینده شاهد پذیرش گسترده‌تری از این کامیون‌ها خواهیم بود.

حتی در شرایطی که کشورهای غربی خودروهای الکتریکی چین را با تحریم‌های سنگین هدف قرار می‌دهند، ناوگان خودروهای بار سنگین الکتریکی چین در سطح بین‌المللی در حال رشد است.

شرکت‌های چینی مانند بی‌وای‌دی و Beiqi Foton کامیون‌هایی را به کشورهایی از جمله ایتالیا، لهستان، اسپانیا و مکزیک ارسال  و کارخانه‌های مونتاژ را در سراسر جهان افتتاح کرده‌اند.

کامیون‌های چینی معمولاً در بازارهای نوظهور رقابتی هستند. اما در سایر بازارها، عملکرد و دوام محصولات چینی هنوز نیازهای اکثر مشتریان را برآورده نمی‌کند، اگرچه این موضوع در حال تغییر است.

وقتی صحبت از انتشار گازهای گلخانه‌ای به میان می‌آید، کامیون‌های سنگین یکی از سخت‌ترین بخش‌های تغییر و تحول حوزه حمل‌ونقل [پس از حمل‌ونقل هوایی و کشتیرانی] در نظر گرفته می‌شوند.

یک چالش بزرگ در این راه نسبت میان اندازه باتری و برد مسافت است. هرچه باتری بزرگتر باشد، برد آن بیشتر است. اما هر چه باتری بزرگ‌تر باشد، کامیون سنگین‌تر و مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.

تولیدکنندگان چینی نسبت به همتایان خارجی، محصولات با کیفیت پایین تری تولید می‌کنند. از لحاظ تاریخی، کامیون‌های چینی چرخه مفید کوتاه‌تری نسبت به کامیون‌های اروپایی یا ژاپنی دارند.

اگرچه این تصور در حال تغییر است اما شرکت‌های پرچم‌دار چینی هنوز در فاکتورهایی مانند برد و ظرفیت باتری از رقبای خود عقب هستند.

میانگین برد کامیون‌های سنگین چینی ۲۵۰ کیلومتر است، در حالی که در ایالات متحده ۳۲۲ کیلومتر است.

بی‌وای‌دی – که در ماه اکتبر ۲۰۲۴ برای اولین بار از نظر درآمد سه ماهه، تسلا را شکست داد – اعلام کرد برد مدل ۸TT آن ۲۰۰ کیلومتر است در حالی که کامیون Semi تسلا ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود.

اما سازندگان چینی می‌توانند به سرعت این شکاف را کاهش دهند. در همین حال، غول باتری CATL امکانات تعویض باتری کامیون را راه اندازی کرده – جایی که باتری‌های تخلیه شده را می‌توان بلافاصله جایگزین کرد و زمان شارژ را به کلی حذف کرد.

اکوسیستم خودروی برقی موجود در چین یک مزیت بزرگ برای آن به حساب می‌آید.

در سال جاری، شرکای تجاری مهمی از جمله اتحادیه اروپا و ایالات متحده، تعرفه‌های سنگینی را بر خودروهای برقی چین وضع کردند و اعلام داشتند کمک‌های دولتی پکن به خودروسازان، فروش شرکت‌های آنها را کاهش می‌دهد. چین این موضوع را رد می‌کند، اما با افزایش حضور کامیون‌های برقی این کشور در سطح جهانی، خطر اقدامات مشابهی در این حوزه نیز وجود دارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا وعده داده که پس از روی کار آمدن، تعرفه‌های گمرکی بر واردات کالاهای چینی را افزایش خواهد داد.

بی‌وای‌دی با افتخار اعلام کرد که کامیون‌های آن را کارگران اتحادیه در لنکستر، کالیفرنیا مونتاژ می‌کند و قصد دارد کارخانه‌ای در مکزیک بسازد و کارخانه‌هایی در مجارستان و رومانی دارد. شرکت Windrose نیز  فعالیت‌های خود را در چندین کشور گسترش داده و دفتر مرکزی اصلی خود را در اوایل سال ۲۰۲۴ به بلژیک منتقل کرده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9321

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.