• امروز : شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 19 April - 2025
3

آزمایش موفقیت‌آمیز پرتاب نزدیک به فضا از پهپاد مافوق صوت چین

  • کد خبر : 9100
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
آزمایش موفقیت‌آمیز پرتاب نزدیک به فضا از پهپاد مافوق صوت چین
یک ویدئوی جدید برای نخستین بار پرواز مافوق صوت را نشان می‌دهد؛ یک هواپیمای بدون سرنشین چینی سری MD  که از یک بالون در ارتفاع بالا پرتاب می‌شود و قبل از فرود ایمن برای استفاده مجدد به سرعت 7 ماخ می‌رسد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، ویدئوی کاملی که توسط آکادمی علوم چین (CAS) منتشر شده است، آزمایشات سری MD و توسعه‌دهندگان پهپاد پشت این هواپیما را به نمایش می‌گذارد. تیمی از مؤسسه مکانیک (IMECH)  در CAS، معروف به “گروه ضربت دانشمند جوان کیان ژوزن”، همان متخصصانی بودند که اولین فرود افقی پهپاد مافوق صوت را در سال ۲۰۲۰ به دست آوردند.

پرواز مافوق صوت میدان رقابت شدید استراتژیک جهانی در فناوری پیشرفته هوافضا است.

مدل MD-22 – آخرین مدل شناخته شده در این سری – برای اولین بار در نمایشگاه هوایی ژوهای ۲۰۲۲ رونمایی شد. این پرنده دارای حداکثر برد ۸ هزار کیلومتر (۴۹۷۱ مایل) است و می‌تواند محموله‌هایی تا ۶۰۰ کیلوگرم (۱۳۲۳ پوند) حمل کند که قابلیت‌های استراتژیک قابل توجهی را ارائه می‌دهد.

مفهوم پرواز مافوق صوت نزدیک به فضا برای اولین بار توسط چن شیسن ( Qian Xuesen)، بنیان‌گذار برنامه فضایی چین مطرح شد. او هواپیماهایی را متصور بود که می‌توانند در محدوده بین هواپیماهای معمولی و ماهواره‌ها عمل کنند و برای انعطاف‌پذیری بی‌نظیر به پرتاب در هوا نیاز دارند.

به گفته این تیم، آزمایش‌های پروازی سری MD – که به عنوان “وسیله نقلیه با برد وسیع” شناخته می‌شود، عملکرد کارآمدی را در سرعت‌های بالا و پایین نشان داده‌اند.

روند توسعه طاقت‌فرسای این پروژه شامل بیش از ۳۰ اصلاح طراحی برای بهینه‌سازی مدل‌ها و بهبود تست بوده است. در سال ۲۰۲۰، یک آزمایش اولیه به دلیل استقرار خیلی زود چتر نجات شکست خورد. در ماه مه ۲۰۲۱، دومین تلاش به دلیل آب‌وهوای بد در صحرای گبی رها شد.

ژانگ چنان، یکی از اعضای تیم نمایش داده شده در این ویدئو، گفت: شما می‌توانید ۱۰۰ آزمایش زمینی انجام دهید، اما اگر یک مشکل حل‌نشده وجود داشته باشد، به ناچار در طول پرواز ظاهر می‌شود.

پس از اصلاح مدل‌های نظری و ارتقای پروتکل‌های آزمایش در محل، سومین آزمایش پروازی تیم در نوامبر ۲۰۲۱ با موفقیت انجام شد و شامل بازیابی هواپیما و نمونه اولیه MD-21 بود.

مسیر پرواز بسیار پیچیده است – ابتدا پرتاب، سپس صعود و بازگشت، که این نسل از هواپیماها را حتی از پیشینیان خود چالش برانگیزتر می‌کند.

این کارگروه که در سال ۲۰۱۸ تشکیل شد، متشکل از کارشناسان چند رشته‌ای است که همگی در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی‌شان هستند، و در کنار همان فضای کاری که چن شیسن دهه‌ها پیش IMECH را تأسیس و پایه و اساس تحقیقات هوافضای چین را پایه‌گذاری کرد، کار می‌کنند.

این تیم با موفقیت ۹ آزمایش پروازی را با پنج مدل آزمایشی مختلف انجام داده است. این هواپیماهای قابل استفاده مجدد به فرودهای افقی مستقل و بدون نیروی محرکه دست یافته‌اند و به طور قابل‌توجهی مرزهای عملیاتی وسایل نقلیه هوافضای قابل‌استفاده مجدد را گسترش می‌دهند.

سرمایه‌گذاری چین در تحقیقات نوآورانه به منظور ایجاد زمینه‌ای برای پیشرفت‌های تحول‌آفرین در علم و فناوری است.

از سال ۲۰۲۱، CAS 188 گروه ضربت را به نام دانشمندان پیشگامی مانند چن شیسن تشکیل داده است. هدف تیم‌ها رسیدگی به چالش‌های کلیدی علمی است و به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در علم و فناوری پایه دست یافته‌اند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9100

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.