در سومین نشست بینالمللی کاربردهای بیدو که در اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شد، قراردادهایی به ارزش ۷.۸۳ میلیارد یوان برای گسترش استفاده از این سامانه در صنعت و مصرفکنندگان به امضا رسید. همچنین قراردادهایی با سامانه هشدار زودهنگام زیر نظر سازمان پیشگیری از بلایای اندونزی به امضا رسید، هرچند ارزش این قرارداد اعلام نشد.
در این نشست، ده سناریوی اصلی برای کاربردهای بیدو (BeiDou) معرفی شد که برخی از آنها قابلیت اجرا در خارج از چین را دارند. شیانگ لیبین (Xiang Libin)، نایب رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (National Development and Reform Commission)، در این رویداد گفت که پکن تمایل دارد با دیگر کشورها در استفاده از بیدو برای ارتباطات کوتاه پیامک منطقهای و عملیات نجات بینالمللی همکاری کند. پیش از این توافقاتی نیز با آفریقای جنوبی و مصر برای همکاری در این زمینه منعقد شده است.
گسترش استفاده داخلی و بینالمللی بیدو و رقابت با GPS
در داخل کشور چین، ۱.۴ میلیارد دستگاه به سامانه ناوبری بیدو متصل هستند. مقامات چین برنامه دارند تا این سامانه را با خودروهای پیشرفته، کشاورزی هوشمند و گردشگری هوایی ادغام کنند. سامانه بیدو توسط سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و در بازار ارتباطات ماهوارهای با سامانههای ناوبری دیگری مانند گالیلئو اروپا (Galileo)، گلوناس روسیه (Glonass)، سامانه QZSS ژاپن و GPS ایالات متحده رقابت میکند.
به گفته مقامات چینی، بیدو در حال حاضر برای مدیریت بنادر در پاکستان، حمل و نقل رودخانهای در میانمار، کشاورزی در لائوس و برنامهریزی شهری در برونئی مورد استفاده قرار گرفته است. این سامانه همچنین در حوزههای مخابرات، حمل و نقل، مدیریت منابع طبیعی و تشخیص نشت لولهها کاربرد دارد. سامانه بیدو، که توسط دولت چین اداره میشود، از سال ۲۰۱۲ اجرای پروژههایی را در منطقه آسیا-اقیانوسیه آغاز کرده است. این سامانه شبکهای از ۳۰ ماهواره دارد که در مدارهای مختلف قرار دارند.
منبع: scmp