به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این اقتصاد که به فعالیتهای هوایی در ارتفاعات کمتر از ۱۰۰۰ متر میپردازد، از فناوریهایی همچون پهپادها و هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی بهره میگیرد تا راهحلهایی برای کاهش ترافیک و افزایش کارایی در جابجایی شهری، گردشگری، و خدمات اضطراری ارائه دهد.
افزایش رقابت توسعه هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی و چالش باتری
دهها شرکت در سراسر جهان بر روی هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) سرمایهگذاری میکنند. امروزه، رقابت بین چین و ایالات متحده برای دسترسی بیشتر به حمل و نقل هوایی در مناطق شهری در حال افزایش است، اگرچه هیچکدام از آنها هنوز به عملیات تجاری نرسیدهاند. چین، که اکنون در فناوری توسعه باتریهای الکتریکی در سطح جهانی پیشتاز است، در تلاش است تا موفقیت خود در خودروهای الکتریکی را در حوزه تاکسیهای هوایی تکرار کند و توسعه هواپیماهای eVTOL را مقرون بهصرفهتر کند. سفرهای تجاری و گردشگری به عنوان مناطق دارای پتانسیل برای رشد در نظر گرفته میشوند.
در حال حاضر، هزینه استهلاک باتری بزرگترین عامل موثر در هزینه عملیاتی ساخت هواپیماهای eVTOL است. به گفته جیمز وانگ (James Wang)، استاد دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه نانیانگ سنگاپور(Nanyang Technological University) این امر به دلیل این است که باتریها باید پس از چندصد چرخه شارژ کامل تعویض شوند و هواپیماهای eVTOL نیاز به تعداد زیادی باتری قابل شارژ دارند.
شرکت آمریکایی جابی اویشن (Joby Aviation) که شرکت ژاپنی تویوتا (Toyota) به عنوان یکی از سرمایهگذاران اصلی آن محسوب میشود، اعلام کرده است که قصد دارد از اواخر سال ۲۰۲۵ خدمات تجاری تاکسیهای هوایی برقی خود را در دبی، امارات متحده عربی آغاز کند. در همین حال شرکت چینی، ایهنگ (Ehang) اعلام کرده که میتواند پس از دریافت گواهینامه بهرهبرداری از سازمان هواپیمایی کشوری چین (Civil Aviation Administration of China)، عملیات تجاری خود را آغاز کند که انتظار میرود این امر تا اواخر سال ۲۰۲۴ محقق شود.
براساس گزارشی از موسسه تحقیقاتی چینی تنسنت (Tencent Research Institute) درباره هواپیماهای eVTOL، صدور گواهینامه و تولید انبوه این هواپیماها برای شرکتهای آمریکایی و اروپایی حداقل ۲ میلیارد دلار هزینه دارد، در حالی که این رقم در چین ۱ میلیارد دلار است.
تشویق اقتصاد هوایی کمارتفاع در گزارش کار دولت
اقتصاد هوایی کمارتفاع در گزارش کار سال ۲۰۲۴ دولت چین به عنوان یک عامل رشد اقتصادی جدید و بخشی از «نیروهای تولیدی با کیفیت جدید» معرفی شد. دولتهای محلی چین امیدوارند با برگزاری نمایشگاههای مختلف و جذب بازدیدکنندگان، علاقه به اقتصاد هوایی کمارتفاع را افزایش دهند.
هواپیماهای eVTOL برای حمل و نقل درونشهری، مانند جابهجایی بین مرکز شهر و فرودگاه یا بین مناطق شلوغی که ممکن است تحت تأثیر ترافیک جادهای قرار گیرند، ایدهآل هستند. طبق گفته وانگ از دانشگاه نانیانگ، یک سفر ۳۰ کیلومتری میتواند در عرض ۱۰ دقیقه با هواپیمای eVTOL تکمیل شود.
هواپیماهای eVTOL برای حمل و نقل درونشهری
شک و تردید درباره سهم بازار eVTOL در آمریکا
ریچارد ابولافیا (Richard Aboulafia)، مدیر عامل شرکت مشاور آمریکایی آیرودینامیک ادوایزری (AeroDynamic Advisory)، بر این باور است که با وجود سرمایهگذاریهای فراوان، هزینههای هواپیماهای eVTOL بسیار بالا است و موانع و چالشهای دیگری نیز برای پذیرش گسترده این فناوری وجود دارد. او میگوید: «در بهترین حالت، این صنعت به عنوان یک بازار محدود رشد خواهد کرد که بخشی از بازار بالگردهای سبک را به خود اختصاص میدهد».
با وجود سرمایهگذاریها، ریچارد ابولافیا معتقد است که بازار eVTOL در ایالات متحده به دلیل رقابت بازار فعلی حمل و نقل هوایی بر اساس تقاضا، ممکن است محدود بماند. او میگوید: «مگر اینکه هزینهها بسیار کمتر از آنچه انتظار داریم باشد، این هزینهها برای پذیرش انبوه بسیار بالا هستند».
هوانگ شیاوفی (Huang Xiaofei)، معاون ارشد شرکت چینی توسعهدهنده eVTOL ولنت (Volant) میگوید که هواپیماهای eVTOL در آمریکا عمدتا برای حمل و نقل هوایی درونشهری بازاریابی میشوند زیرا با وجود نزدیک به ۲۰ هزار فرودگاه در این کشور، استفاده از هواپیمای عمومی در حمل و نقل کوتاهمدت، گردشگری، خدمات اضطراری و پزشکی در آمریکا نسبتا بالا است. او افزود: «در چین، پرواز بر اساس تقاضا همچنان به دلیل محدودیتهای فضای هوایی توسعهنیافته است، اما حمایت دولت چین از سفرهای سبز میتواند استفاده تجاری از eVTOL را پیش ببرد».
پیشبینی بازار جهانی حمل و نقل هوایی شهری
بانک سرمایهگذاری آمریکایی مورگان استنلی (Morgan Stanley) در سال ۲۰۲۱ تخمین زد که بازار جهانی حمل و نقل هوایی شهری تا سال ۲۰۴۰ به ۱ تریلیون دلار و تا سال ۲۰۵۰ به ۹ تریلیون دلار خواهد رسید. با این حال، تحلیلگران انتظار بازده سریع از هواپیماهای eVTOL را ندارند، زیرا ممکن است یک دهه طول بکشد تا تولید تاکسیهای هوایی به لحاظ اقتصادی قابلقبول شود.
به گفته وانگ از دانشگاه نانیانگ، در ابتدا هزینه سفر با تاکسیهای هوایی دو برابر هزینه تاکسیهای زمینی به ازای هر مایل خواهد بود، اما هزینه پرواز با eVTOL به ازای هر مسافر نصف هزینه بالگرد خواهد بود. او اضافه کرد: «ممکن است توسعه eVTOL به کاهش هزینههای پرواز بر اساس تقاضا منجر شود، اما این اتفاق تا سال ۲۰۳۵ رخ نخواهد داد زیرا نیاز است قیمت باتریها و قیمت هواپیماهای eVTOL به دلیل تولید انبوه کاهش یابد».
منبع: scmp