به گزارش بلومبرگ، این گواهیها برای پیشرفتهایی مانند باتری ارزانقیمت لیتیوم-آهن – فسفات که توسط رقبای خود از جمله فورد، تسلا و حتی تویوتا نیز استفاده میشود، از جمله داراییهای نامرئی هستند که شرکت وانگ را به بزرگترین سازنده خودروهای برقی جهان تبدیل میکنند.
این شرکت پس از فروش ۳ میلیون خودروی الکتریکی و هیبریدی در سال ۲۰۲۳ و کسب درآمد ۸۵ میلیارد دلاری، در مسیری قرار دارد که امسال از شرکت تسلا پیشی بگیرد. اکنون وانگ با خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار، صنعت خودروهای برقی چین را بیشتر دگرگون میکند و حملونقل مقرون به صرفه را برای تودههای مردم به ارمغان میآورد، این موضوع زمانی هدف ایلان ماسک بود.
موفقیت و تمرکز دو دههای وانگ بر روی فناوری خودروی برقی باعث شد بسیاری او را ایلان ماسک چینی بخوانند؛ اما بر خلاف بنیانگذار تسلا که سرمایهگذاریهایش از خودروهای الکتریکی گرفته تا سفرهای فضایی، کاشتهای مغزی و حفاری تونلها را شامل میشود، رئیس بیوایدی بسیار متمرکزتر بوده است.
وانگ ۵۸ ساله که در کالج شیمی باتری خوانده بود، ساخت باتری تلفن همراه را در سال ۱۹۹۵ آغاز کرد. او به طور مداوم فناوری باتریهای بزرگتر ماشین را اصلاح میکرد و در طول مسیر خود توجه و سرمایهگذاری وارن بافت، رئیس شرکت برکشر هاتاوی را جلب کرد. با رشد شرکت، وانگ آن را به سمت کسبوکارهای مکمل مانند ذخیرهسازی باتری، نیمهرساناها و انرژی خورشیدی هدایت کرد، اما او همیشه تلاش میکرد تا قیمتها را پایین نگه دارد و مطابق با شعار «رؤیاهایت را بساز» بیوایدی عمل میکرد.
وانگ علاوه بر اینکه یک مبتکر است که چشمانداز صنعت باتریسازی را کشف کرده، به عنوان یک متخصص مدیریت اجرایی نیز شناخته میشود. او ادغام عمودی را کلید استراتژی بیوایدی میدانست؛ و هزینههای پایینتر ناشی از کنترل زنجیره تأمین به او مزیت برجستهای نسبت به رقبا داد.
چارلی مانگر، نایب رئیس فقید برکشایر هاتاوی، از وانگ به عنوان یک مهندس متعصب و نابغهای ستایش کرد که بیوایدی را در سالهای شکلگیری آن از شکست نجات داد. تمایل وانگ به درک مفاهیم و ساختن عملاً با دست خالی، او را بهتر از ماسک کرده است.
وانگ برای صنعت خودروهای برقی قرن بیست و یکم همان چیزی است که هنری فورد برای صنعت خودروسازی قرن بیستم بود: هر دو کارآفرین از یکپارچگی عمودی و مزیت مقیاس برای پیشرفت و تحرک استفاده کردند.
منبع: bloomberg