• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0

افزایش یارانه‌های دولتی چین در صنعت تراشه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

  • کد خبر : 8132
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
افزایش یارانه‌های دولتی چین در صنعت تراشه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا
یارانه‌های دولتی دریافتی بازیگران پیشرو در صنعت نیمه‌هادی چین - از جمله کارخانه‌های ریخته‌گری، شرکت‌های طراحی تراشه و بسته‌بندی - به طور قابل توجهی در سال گذشته افزایش یافت، چراکه پکن در بحبوحه تنش با واشنگتن تلاش‌های خود برای تقویت خودکفایی فناوری را دو برابر کرده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بررسی صورت‌های مالی ۲۵ شرکت نیمه‌هادی شناخته شده چین، از جمله دو سازنده برتر تراشه‌های قراردادی یعنی شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌هادی (SMIC) و نیمه‌هادی هوا هونگ نشان می‌دهد حمایت دولتی از این شرکت‌ها در سال گذشته به ۲۰٫۵۳ میلیارد یوان (۲٫۸۲ میلیارد دلار) رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۳۵ درصدی داشته است.

این یارانه‌ها تنها بخشی از کل حمایت دولتی اعطایی شده به بخش تراشه‌های چینی را تشکیل می‌دهند که شامل شرکت‌های خصوصی است که ارقام مالی را فاش نمی‌کنند. همچنین سایر اشکال حمایت دولتی مانند سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و وام‌های کم‌بهره را در بر نمی‌گیرند.

با این حال، اعداد و ارقام بر ضرورت تلاش پکن برای تقویت صنعت نیمه‌هادی این کشور تأکید می‌کند، چراکه ایالات‌متحده کنترل‌های صادرات خود را برای محدود کردن دسترسی چین به پردازنده‌های پیشرفته و فناوری‌های ساخت تراشه تشدید کرده است.

در میان ۲۵ شرکت بررسی شده، هوآوی که شرکت خصوصی است اما داوطلبانه داده‌های مالی کلیدی را افشا می‌کند، بیشترین یارانه‌های دولتی را دریافت کرده است. این شرکت تحت تحریم ایالات‌متحده در سال۲۰۲۳ حدود ۷٫۳ میلیارد یوان یارانه دولتی دریافت کرد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲، ۶٫۵ میلیارد یوان و در سال ۲۰۲۱، ۲٫۶ میلیارد یوان بود.

شرکت چینی خودروهای برقی بی‌وای‌دی که صاحب یک کارخانه ریخته‌گری تراشه‌های خودرو است، با دریافت ۴٫۶ میلیارد یوان از یارانه‌های دولتی در سال ۲۰۲۳ که ۱۷۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، در رتبه دوم فهرست قرار گرفت.

SMIC رتبه سوم را به خود اختصاص داد، سال گذشته حدود ۲٫۶ میلیارد یوان یارانه دولتی دریافت کرد که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشت، در حالی که رقیب آن Hua Hong، در جایگاه ششم، ۷۷۸٫۹ میلیون یوان یارانه دولتی در سال ۲۰۲۳ دریافت کرد که حدود ۹ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

در جایگاه چهارم شرکت Sanan Optoelectronics، تولیدکننده بزرگ ویفرهای همبسته قرار داشت که در سال گذشته ۱٫۷ میلیارد یوان یارانه دولتی جمع‌آوری کرد و نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشت.

گروه فناوری ناورا، سازنده تجهیزات تولید نیمه‌هادی که بزرگ‌ترین کارخانه ریخته‌گری چین محسوب می‌شود، سال گذشته ۹۳۱٫۷ میلیون یوان یارانه دولتی دریافت کرد و ۴۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

شرکت‌هایی که در رده های پایین‌تر  فهرست هستند، رشد قابل توجهی در حمایت‌های دولتی گزارش کردند. یارانه‌های داده شده به Kingsemi، که تولیدکننده پوشش لیتوگرافی و سیستم های توسعه است، در سال گذشته بیش از دو برابر شد و یارانه Piotech، که متخصص در ابزارهای رسوب بخار شیمیایی با پلاسما افزایش یافته است، ۹۳ درصد افزایش یافت.

در حالی که صنعت نیمه‌هادی چین در فناوری‌های کمتر پیشرفته پیشرفت داشته است، تنگناها در برخی زمینه‌ها مانند سیستم‌های لیتوگرافی، بازرسی و ابزار اندازه‌گیری همچنان وجود دارد.

برای مقابله با فشار فزاینده تحریم‌های فناوری ایالات‌متحده، چین بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در تراشه خود را تأسیس کرد. انتظار می‌رود که فاز سوم صندوق سرمایه‌گذاری صنعت مدار مجتمع چین، که به عنوان “صندوق بزرگ” نیز شناخته می‌شود، حمایت پکن از تولیدکنندگان پیشرو قرارداد نیمه‌هادی کشور و سایر شرکت‌ها در زنجیره ارزش، از جمله تأمین‌کنندگان تجهیزات و مواد را تقویت کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8132

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.