• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0

دسترسی چین به تراشه‌های هوش مصنوعی تحریمی آمریکا

  • کد خبر : 8130
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
دسترسی چین به تراشه‌های هوش مصنوعی تحریمی آمریکا
برخی اسناد منتشر شده نشان می‌دهد نهادهای چینی مرتبط با دولت به کمک خدمات ابری آمازون یا سایر خدمات مشابه، به تراشه‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته که از سوی واشینگتن ممنوع اعلام شده‌اند دسترسی پیدا می‌کنند.

رقابت بر سر ساخت قوی‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی در چند سال اخیر شدت گرفته و واشینگتن ابدا نمی‌خواهد که پکن با استفاده از فناوری‌های ساخت خود آمریکا در این رقابت جلو بیفتد.

اما گزارش جدید رویترز نشان می‌دهد که نهادهای چینی مرتبط با دولت، از خدمات ابری آمازون یا رقبای آن برای دسترسی به تراشه‌های نیم‌رسانای پیشرفته و قابلیت‌های هوش مصنوعی ممنوعه استفاده کرده‌اند.

فروپاشی محدودیتها

طبق گزارش رویترز، بررسی بیش از ۵۰ سند مناقصه عمومی نشان داده که حداقل ۱۱ نهاد چینی به دنبال دسترسی به فناوری‌ها یا خدمات ابری تحریمی آمریکا بوده‌اند.

چهار مورد از نهادهای مذکور صراحتا از سرویس‌های وب آمازون (AWS) به عنوان ارائه‌دهنده خدمات ابری نام برده‌اند. ولی این نهادها به جای دسترسی مستقیم به این خدمات از طریق AWS، با واسطه شرکت‌های چینی میانجی به آنها دسترسی پیدا کرده‌اند.

مثلا آزمایشگاه ژجیانگ (Zhejiang Lab)، موسسه‌ای تحقیقاتی در چین که بر روی مدل زبانی بزرگ (LLM) خود یعنی ژئوجی‌پی‌تی (GeoGPT) کار می‌کند، در یکی از این اسناد مناقصه به تاریخ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرده که می‌خواهد ۱۸۴ هزار یوآن (۲۵۷۸۳ دلار) برای خرید خدمات رایانش ابری AWS بپردازد، چون مدل هوش مصنوعی‌اش در حال حاضر نمی‌تواند تنها با استفاده از علی‌بابا به توان رایانشی کافی دست یابد.

سند دیگری هم نشان می‌دهد که دانشگاه شنژن با پرداخت ۲۰۰ هزار یوآن (۲۷۹۹۶ دلار) در یک حساب کاربری AWS، برای انجام یک پروژه نامشخص به سرورهای ابری مجهز به تراشه‌های A100 و H100 انویدیا دسترسی پیدا کرده است.

شدیدتر شدن محدودیتها

دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته و مدل‌های هوش مصنوعی آمریکایی به روش‌های فوق، قوانین آمریکا را نقض نمی‌کند چون این قوانین صرفا در مورد صادرات یا انتقال کالاها، نرم‌افزارها یا خود فناوری وضع شده‌اند.

یکی از سخنگوهای AWS در این مورد به رویترز گفته است که AWS کلیه قوانین موضوعه آمریکا از جمله قوانین تجارت را در مورد ارائه خدمات خود در داخل و خارج چین رعایت می‌کند.

اما واکنش دولت آمریکا تلاش برای تشدید محدودیت‌هاست، به طوری که دسترسی از طریق فضای ابری را هم شامل شود.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که از سال‌ها پیش نگران این راه گریز بوده و حالا وقت برطرف کردن آن است.

سرورهای ابری مایکروسافت نیز هدف بسیاری از نهادهای چینی از جمله دانشگاه سیچوآن قرار گرفته‌اند که در یکی دیگر از اسناد مناقصه منتشر شده اعلام کرده مشغول ساخت یک پلتفرم هوش مصنوعی مولد است و قصد خرید ۴۰ میلیون توکن اوپن‌ای‌آی مایکروسافت اژر را دارد.

پکن قبلا با تشدید محدودیت‌های صادراتی‌اش، از جمله در مورد صادرات فلزاتی که عمدتا برای تولید نیم‌رساناها به کار می‌روند، به محدودیت‌های اعمال شده از سوی واشینگتن پاسخ داده بود.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8130

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.