• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
0

سرمایه‌گذاری ۶۷۶ میلیارد دلاری چین برای گذار انرژی در سال گذشته

  • کد خبر : 8117
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
سرمایه‌گذاری ۶۷۶ میلیارد دلاری چین برای گذار انرژی در سال گذشته
بر اساس سند «گذار انرژی چین» که اخیرا منتشر شد، پکن در سال گذشته مجموعا 676 میلیارد دلار برای گذار انرژی خود سرمایه‌گذاری کرده و به این ترتیب پیشتاز سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی کم‌کربن بوده است.

به گزارش اویل‌پرایس، از سال ۲۰۱۳ تا کنون بیش از ۴۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهان به چین تعلق داشته و در سال ۲۰۲۳ این عدد به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

به گفته رئیس اداره ملی انرژی این کشور (NEA)، پکن به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی، اصلاح شبکه برق و ترویج هرچه بیشتر تجارت سبز برق ادامه خواهد داد.

چین به دنبال توسعه سریع ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر است، ولی فعلا زغال سنگ را هم کنار نمی‌گذارد.

یکی از مدیران NEA در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که پکن قبل از تاریخی که خودش تعیین کرده بود به نقطه اوج انتشار کربن رسیده، گفت نباید فراموش کنیم که چین هنوز کشوری در حال توسعه و در حال مدرنیزاسیون برای جمعیتی عظیم است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری و نصب تجهیزات تولید انرژی تجدیدپذیر در دنیا را به خود اختصاص داده و بر بسیاری از زنجیره‌های تامین انرژی پاک از جمله تجهیزات خورشیدی، فراوری لیتیوم و استخراج و فراوری سایر فلزات کلیدی مورد استفاده در باتری‌ها نیز تسلط یافته، اما به دلیل افزایش تقاضای داخلی برق مجبور شده است نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود را هم کماکان گسترش دهد تا از امنیت انرژی و تامین برق پایدار (به‌ویژه در دوره‌های اوج تقاضا) اطمینان حاصل کند.

پکن قبل از زمان‌بندی اعلام شده‌اش به هدف پیشی گرفتن ظرفیت نصب‌شده برق غیر فسیلی نسبت به برق فسیلی دست یافته است و در حال حاضر ۹/۵۰ درصد از ظرفیت برق این کشور از منابع غیر فسیلی استفاده می‌کند. مقامات چینی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بودند که تا سال ۲۰۲۵، سهم منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتر از سوخت‌های فسیلی خواهد شد.

منبع: oilprice

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8117

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.