• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0

آزمایش اولین رآکتور کاملا مقاوم در برابر ذوب شدن سوخت هسته‌ای در چین

  • کد خبر : 7983
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
آزمایش اولین رآکتور کاملا مقاوم در برابر ذوب شدن سوخت هسته‌ای در چین
دانشمندان چینی برق یک رآکتور هسته‌ای را قطع کردند تا نشان دهند این رآکتور با طراحی ویژه‌اش می‌تواند خودبخود خنک شود و به این ترتیب در صورت قطع کامل برق، ذوب شدن سوخت هسته‌ای در آن اتفاق نیافتد.

به گزارش singularityhub، یکی از عواملی که از مدتها پیش مانع گسترش انرژی هسته‌ای شده ترس از ذوب شدن سوخت و تکرار حوادثی مانند چرنوبیل و فوکوشیما بوده است.

این حالت زمانی رخ می‌دهد که سامانه خنک‌کننده نیروگاه از کار بیفتد (اغلب در اثر قطع برق) و در نتیجه گرمای بیش از حد باعث انفجار و انتشار مواد رادیواکتیو می‌شود.

اما حالا چینی‌ها طراحی جدیدی را با موفقیت آزمایش کرده‌اند که کاملا در برابر این مشکل مقاوم است و می‌تواند خود را به شکل غیر فعال خنک کند.

پژوهشگران دانشگاه تسینگ هوآ این آزمایش را بر روی ماژول ۲۰۰ مگاواتی رآکتور دمای بسیار بالا (گاز سرد) بستر گلوله‌ای یا توپکی (High-Temperature Gas-Cooled Reactor Pebble-Bed Module) یا HTR-PM در شاندونگ که در دسامبر سال گذشته به بهره‌برداری رسیده بود انجام دادند. در طراحی این نیروگاه، به جای میله‌های سوخت معمول از تعداد زیادی «توپک» (pebble) از جنس گرافیت استفاده شده که هر کدام چند اینچ قطر دارند و مقدار کمی سوخت اورانیوم درون‌شان قرار گرفته است.

با این روش چگالی انرژی سوخت رآکتور به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و در صورت از کار افتادن سامانه‌های خنک‌کننده، گرما بسیار راحت‌تر پخش می‌شود. نمونه اولیه این نوع رآکتورها در مقیاس کوچک در چین و آلمان ساخته شده بود، ولی حالا برای اولین بار کارایی آنها در مقیاس واقعی اثبات گردیده است.

در این آزمایش محققان برق هر دو ماژول رآکتور را قطع کردند، و هر دو آنها خودبخود و بدون هیچ مداخله‌ای طی حدود ۳۵ ساعت خنک شدند.

البته در این نوع طراحی هزینه تولید برق تقریبا ۲۰ درصد بیشتر از رآکتورهای معمول است، ولی اگر این فناوری به تولید انبوه برسد هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

چین تنها کشوری نیست که چنین رآکتورهایی می‌سازد. شرکت آمریکایی X-Energy هم یک رآکتور ۸۰ مگاواتی از این نوع به نام Xe-100 را طراحی کرده و منتظر تصمیم‌گیری کمیسیون ساماندهی هسته‌ای درباره مجوز فعالیت آن است.

متاسفانه امکان مقاوم‌سازی رآکتورهای موجود با فناوری جدید وجود ندارد؛ و با توجه به زمان و هزینه هنگفت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها درصد قابل توجهی از نیروگاه‌های هسته‌ای جهان به این فناوری مسلح شوند.

اما در هر صورت یکی از استدلال‌های اصلی مخالفان گسترش انرژی هسته‌ای منتفی شده است.

منبع: singularityhub

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7983

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.