• امروز : چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 25 September - 2024
0

تغییر در دانشگاه‌های چین برای پاسخ به نیاز دولت به نیروی کار پیشرفته

  • کد خبر : 7809
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
تغییر در دانشگاه‌های چین برای پاسخ به نیاز دولت به نیروی کار پیشرفته
چندین دانشگاه چینی در حال تجدیدنظر در رشته‌های مهندسی و فناوری خود به نفع حوزه‌های فناوری پیشرفته مانند هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ هستند تا به درخواست دولت برای جذب استعدادهای بیشتر پاسخ دهند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، تا ۳۱ جولای، در مجموع ۱۹ دانشگاه در چین ۹۹ رشته را به حالت تعلیق درآورده یا به طور کامل حذف کرده‌اند. به عنوان مثال، دانشگاه سیچوان در حال بررسی حذف ۳۱ رشته از جمله انیمیشن، بازیگری و فیزیک کاربردی و راه‌اندازی یک رشته جدید در علوم و مهندسی زیست توده بود. این دانشگاه گفت که این رشته جایگزین «مهندسی شیمی سبک» خواهد شد، زیرا امیدوار است نه تنها از صنایع سنتی مانند دباغی و کاغذسازی حمایت کند، بلکه با نیازهای آینده صنعت زیست‌توده در حال ظهور سازگار شود.

این اقدام به دنبال درخواست‌های وزارت آموزش برای «تعدیل ساختار رشته‌های دانشگاهی و طرح‌های استعدادیابی برای خدمت بهتر به مدرن‌سازی چین» صورت می‌گیرد.

این وزارتخانه اعلام کرد از تلاش‌های دانشگاه‌ها برای پرورش استعدادها در زمینه‌های کلیدی، از جمله ساخت مدارهای مجتمع، هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی، علوم زیستی و انرژی حمایت می‌کند.

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی از دانشگاه علم و فناوری Huazhong، بزرگ‌ترین تغییرات در دوره‌های دانشگاهی در دهه گذشته در رشته‌های مهندسی بوده است.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، تعداد رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های سراسر چین ۷۵۶۶ نفر افزایش یافته است. همچنین ۹۶ حوزه جدید مطالعه، از جمله رباتیک، هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ افزوده شده‌اند.

رشته‌های حذف شده اغلب در صنعت مهندسی سنتی بوده‌اند، در حالی که رشته‌های جدید – مانند بلاک چین، طراحی مدارهای مجتمع و امنیت سایبری – منعکس‌کننده فناوری‌های نوظهور، استراتژی دولت و توسعه اقتصادی منطقه‌ای هستند.

دولت و وزارتخانه‌های چین بارها خواستار توسعه و پرورش استعدادهای فناوری شده‌اند.

معاون وزیر آموزش چین خواستار این شد که آموزش حرفه‌ای در چین “مناسب‌تر برای توسعه صنعت” باشد. این وزارتخانه دانشگاه‌ها را تشویق کرده تا کلاس‌هایی را برگزار کنند که در آن استعدادها بیشتر مورد نیاز است.

در سال‌های اخیر، رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ در بحبوحه رقابت با ایالات‌متحده، خواستار اقتصاد مبتنی بر نوآوری شد و بر خوداتکایی در مقابله با تحریم‌های غرب که دسترسی به نیمه‌رساناها را محدود می‌کند، تأکید کرد.

شی در حالی که خواستار تقویت «نیروهای علمی و فناوری استراتژیک ملی» برای حمایت از «تحقیقات اساسی و در عین حال تشویق اکتشاف رایگان» شد، گفت: «هنوز برخی کاستی‌ها و ضعف‌ها وجود دارد».

طبق برنامه سه ساله اخیر، دولت چین همچنین برنامه‌هایی را برای آموزش مهندسان دیجیتال، تکنسین‌ها و کارگران در داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی، تولید هوشمند، مدارهای مجتمع، امنیت داده‌ها و سایر زمینه‌ها راه‌اندازی کرده است.

به عنوان بخشی از این طرح، دانشگاه‌های چین باید رشته‌های جدید مرتبط با اقتصاد دیجیتال را معرفی کنند و آموزش‌های بین رشته‌ای را بهبود بخشند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7809

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.