• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

خودروساز چینی، رقیب جدید استارلینک

  • کد خبر : 7742
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۳۲
خودروساز چینی، رقیب جدید استارلینک
یک شرکت چینی که توسط خودروساز چینی جیلی پشتیبانی می‌شود، در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۲۴، ۱۰ ماهواره مدار لئو را با ماهواره‌بر لانگ مارچ 6 از مرکز پرتاب ماهواره تای‌یوان در استان شانشی به فضا پرتاب کرد.

به گزارش گلوبال‌تایمز، این پرتاب بخشی از تلاش‌های چین برای ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای بزرگ است که به عنوان معادل چینی استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس شناخته می‌شود. با این پرتاب، تعداد ماهواره‌های این منظومه ماهواره‌ای به ۳۰ عدد رسید که ۹۰ درصد از سطح زمین را به‌صورت ۲۴ ساعته پوشش می‌دهد.

پیشرفت‌های فناوری و اهداف بلندپروازانه

شرکت جی‌اسپیس (Geespace) قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، نزدیک به ۶۰۰۰ ماهواره مدار لئو (LEO) را در قالب منظومه ماهواره‌ای فیوچر موبیلیتی (Future Mobility Constellation) برای ارائه خدمات پهن باند جهانی به فضا پرتاب کند. این اولین بار است که یک شرکت هوافضای تجاری چینی خدمات ارتباطی ماهواره‌ای مدار پایین را در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد.

جی‌اسپیس در سال ۲۰۱۸ توسط گروه فناوری جیلی (Geely) برای تحقیق، پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره‌های مدار پایین تأسیس شد. ماهواره‌های مدار لئو معمولاً در ارتفاعات ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین عمل می‌کنند و نسبت به ماهواره‌های مدار بالاتر از مزایای نسبی در هزینه و کارایی انتقال برخوردارند.

رقابت با استارلینک و دیگر شرکت‌های چینی

جی‌اسپیس تنها یکی از شرکت‌های چینی است که امیدوار است با منظومه استارلینک (Starlink) شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس (SpaceX) رقابت کند. ماه گذشته، شرکت دولتی شانگهای اسپیس‌کام (Shanghai Spacecom Satellite Technology) نیز یک دسته از ماهواره‌های مدار لئو را برای منظومه ماهواره‌ای «هزار بادبان» (Thousand Sails Constellation) یا استارلینک جی۶۰ (G60 Starlink Plan)  از پایگاه پرتاب تای‌یوان (Taiyuan) پرتاب کرد.

این شرکت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵، ۶۴۸ ماهواره را به فضا پرتاب کند و تا سال ۲۰۳۰ تعداد کل ماهواره‌های خود را به ۱۵۰۰۰ برساند.

ماهواره‌های مدار لئو نقش مهمی در آینده فناوری ارتباطات از جمله شبکه‌های ۶G ایفا می‌کنند. این رقابت نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده چین هم در بخش تجاری و هم در بخش دولتی برای تسخیر بازار ارتباطات ماهواره‌ای مدار پایین و ارائه خدمات پهن باند جهانی است.

منبع: globaltimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7742

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.