• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

آمریکا ۸ مجوز صادرات کالا برای هوآوی را لغو کرد

  • کد خبر : 7671
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
آمریکا ۸ مجوز صادرات کالا برای هوآوی را لغو کرد
طبق سندی که اولین بار توسط رویترز گزارش شد، دولت بایدن در سال 2024 هشت مجوز را که به برخی از شرکت‌ها اجازه می‌داد کالاها را به غول تجهیزات مخابراتی چینی شرکت فناوری‌های هوآوی ارسال کنند، لغو کرده است چرا که دولت بایدن به دنبال تحت فشار قرار دادن این شرکت احیا شده است.

آنطور که رویترز برای اولین بار گزارش داد، وزارت بازرگانی که بر خط ‌مشی صادرات ایالات متحده نظارت دارد، در ماه می گفت که برخی مجوزهای “خاص” را لغو کرده است اما نام یا تعداد تامین‌کنندگان متاثر از این موضوع را مشخص نکرد. رویترز آن زمان گزارش داده بود که مجوزها برای شرکت‌های چند ملیتی آمریکایی فناوری «کوالکام» و «اینتل» از جمله مواردی بودند که لغو شدند.

این آژانس (وزارت بازرگانی آمریکا) در این سند که در پاسخ به پرسش مایکل مک کال نماینده جمهوری خواه کنگره تهیه شده است، گفت: «از ابتدای سال ۲۰۲۴، وزارت بازرگانی ۸ مجوز دیگر مربوط به هوآوی را لغو کرده است.»

طبق این سند، وزارت بازرگانی گفت که مجوزهای هوآوی شامل «تجهیزات ورزشی، مبلمان اداری و عناصر و اجزای با فناوری پایین برای اقلام بازار انبوه مصرف‌کننده، مانند پد لمسی و سنسورهای صفحه لمسی برای تبلت‌ها» است که به‌طور گسترده در چین از طریق منابع چینی و خارجی در دسترس هستند.

هوآوی و کوالکام به درخواست‌ها برای پاسخ دادن به سوالات جواب ندادند و اینتل هم از اظهارنظر خودداری کرد. یک سخنگوی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که مک کال ریاست آن را برعهده دارد، گفت که این اطلاعات را اخیرا دریافت کرده و در حال بررسی کردن آن است.

جزئیات این موضوع، اقداماتی را که دولت بایدن برای خنثی کردن هوآوی انجام می‌دهد، روشن می‌کند در شرایطی که به‌رغم تلاش‌های واشنگتن برای فلج کردن این شرکت به دلایل امنیت ملی، بازگشت و احیای آن شروع شده است. هوآوی این حرف را که یک خطر امنیتی است، رد کرده است.

همچنین در بحبوحه فشار تندروهای جمهوری‌خواه ضد چین در کنگره برای ضربه زدن به این شرکت، در ماه آگوست گذشته هوآوی این صنعت را با گوشی جدید مجهز به یک تراشه پیچیده تولید شده توسط «شرکت بین‌المللی تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا»ی چینی شوکه کرد؛ اقدامی که به‌رغم محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده علیه هر دو شرکت انجام شد.

به گفته شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، این گوشی در شش هفته اول سال ۲۰۲۴ به فروش گوشی‌های هوشمند هوآوی کمک کرد تا ۶۴ درصد سالانه افزایش یابد.  تجارت قطعات خودروی هوشمند آن نیز به احیای مجدد هوآوی کمک کرده است و این شرکت در سال ۲۰۲۳ سریعترین رشد درآمد خود را در چهار سال گذشته ثبت کرد.

هوآوی در سال ۲۰۱۹ به دلیل ترس از جاسوسی از آمریکایی‌ها در فهرست محدودیت‌های تجاری ایالات متحده قرار گرفت. اضافه شدن به فهرست به این معنی است که تامین کنندگان کالا و خدمات برای این شرکت باید قبل از صدور به دنبال یک مجوز خاص و دشوار باشند.

اما تامین‌کنندگان هوآوی مجوزهایی به ارزش میلیاردها دلار را برای فروش کالاها و فناوری به هوآوی دریافت کرده‌اند، این به لطف سیاستی است که توسط دولت ترامپ معرفی شده است که اجازه می‌دهد بخش بسیار گسترده‌تری از اقلام به این شرکت منتقل شود.

از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، وزارت بازرگانی آمریکا مجوزهایی به ارزش ۳۳۵ میلیارد دلار از مجموع ۸۸۰ میلیارد دلار درخواست‌هایی را که به دنبال مجوز برای فروش به طرف‌های چینی در فهرست بودند، تأیید کرد.

این آژانس اضافه کرد که در سال ۲۰۲۱ اولین سال ریاست جمهوری بایدن از مجموع ۵۶۰ میلیارد دلار درخواست‌های دریافت شده در آن سال از این مجوزها ۲۲۲ میلیارد دلار به دست آمد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7671

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.