• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

نخستین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان آماده حرکت در چین است

  • کد خبر : 7354
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
نخستین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان آماده حرکت در چین است
چین اولین قطار مسافربری جهان را ساخته که از فیبر کربن تولید شده است، ماده‌ای که آن را بسیار سبک‌تر و کارآمدتر از قطارهای معمولی می‌کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، قطار معروف به Cetrovo 1.0 یا Carbon Star Rapid Transit  در چینگدائو در استان شرقی شاندونگ رونمایی شد. شرکت چینگدائو سیفانگ، شرکت تابعه شرکت ساخت‌وساز راه‌آهن چین، آزمایش‌های داخل کارخانه را تکمیل کرده و آماده بهره‌برداری در اواخر سال جاری است.

سازه‌های باربر اصلی قطار از جمله بدنه و چارچوب بوژی (ارابه واگن) با مواد کامپوزیت فیبر کربن ساخته شده‌اند که باعث می‌شود بدنه و فریم آن به ترتیب ۲۵ و ۵۰ درصد سبک‌تر از قطارهای معمولی باشد.

به طور کلی، این قطار ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی است و شرکت سازنده اعلام کرد مصرف انرژی آن تا ۷ درصد کاهش می‌یابد که به معنای کاهش انتشار دی اکسید کربن در حدود ۱۳۰ تن در سال، معادل کاشت بیش از ۴۰ هکتار درخت است.

در حمل و نقل ریلی، یک فناوری کلیدی، کاهش وزن بدنه وسیله نقلیه و مصرف انرژی آن در عین حصول اطمینان از عملکرد مناسب آن است تا بتوان به سمت آینده‌ای سبزتر و کم کربن حرکت کرد.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز در سال ۲۰۱۹ گزارش داد که قطارهای Cetrovo با حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر (۸۷ مایل) در ساعت، بسیار سریع‌تر از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده‌اند.

این قطار که کاملاً خودکار و بدون راننده است، می‌تواند در اطراف خطوط منحنی یا شیب‌دار مانور دهد و در محیط‌های سخت مانند دما و ارتفاعات بالا حرکت کند.

قطارهای سنتی از فولاد، آلیاژ آلومینیوم و سایر مواد فلزی ساخته شده‌اند و کاهش وزن آن‌ها یک چالش بزرگ بوده است. فیبر کربن می‌تواند راه حلی برای این مشکل باشد. این ماده سبک وزن و در عین حال فوق‌العاده قوی از رشته‌های نازک اتم‌های کربن ساخته شده که محکم به هم بافته شده‌اند و ۵ برابر قوی‌تر از فولاد است، اما وزن آن کمتر از یک چهارم است که آن را برای استفاده در هواپیما، تجهیزات ورزشی و اکنون در قطارها ایده‌آل می‌کند.

کاهش وزن به معنای سایش قابل توجه کمتر بر روی چرخ‌ها و مسیرها است که نگهداری آن را ارزان‌تر می‌کند و همچنین سفری آرام‌تر برای مسافران خواهد داشت.

قطار دارای یک سیستم هشدار اولیه ضد برخورد هوشمند و یک سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار هشدار ارسال و قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

قیمت فیبر کربن در چند دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است و از یک ماده لوکس که عمدتاً در هوافضا استفاده می‌شود به یک ماده رایج‌تر مورد استفاده در محصولاتی مانند اتومبیل و دوچرخه تبدیل شده است. قیمت آن در دهه ۱۹۸۰ حدود ۲۰۰ دلار به ازای هر پوند (۴۵۴ گرم) و در پایان دهه ۲۰۰۰ به ۳۰ تا ۵۰ دلار در هر پوند کاهش یافت. امروزه قیمت فیبر کربن درجه صنعتی از ۷ تا ۱۵ دلار در هر پوند متغیر است. اما فیبر کربن در مقایسه با مواد سنتی مانند فولاد یا آلومینیوم نسبتاً گران است که عمدتاً به دلیل فرآیند پیچیده ساخت و هزینه مواد خام است.

شرکت ساخت و ساز راه آهن چین بزرگ‌ترین تولید کننده وسایل نقلیه ریلی در جهان است. این شرکت اولین قرارداد ایالات‌متحده خود را در سال ۲۰۱۴ برای تأمین قطارهای متروی بوستون منعقد کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7354

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.