• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

انصراف شرکت‌های چینی از حضور در پروژه‌های خورشیدی اتحادیه اروپا

  • کد خبر : 7352
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
انصراف شرکت‌های چینی از حضور در پروژه‌های خورشیدی اتحادیه اروپا
2 شرکت چینی پس از آنکه مقامات بروکسل تحقیقاتی را در خصوص اتهام دریافت یارانه‌های خارجی از سوی آنها آغاز کردند از پروژه‌های خورشیدی در اروپا خارج شدند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، شرکت‌های تابعه‌ لونگی سولار (Longi Solar) و شانگهای الکتریک (Shanghai Electric) در مناقصه‌ قراردادهای تدارکاتی پروژه ساخت پارک فوتوولتائیک رومانی شرکت کرده بودند. اما در ماه مارس و در پی تردیدها مبنی بر آنکه این شرکت‌ها برای کاهش قیمت پیشنهادی نسبت به رقبا از یارانه‌های دولتی استفاده کرده‌اند، کمیسیون اروپا تحقیقاتی را از لحاظ رعایت مقررات یارانه‌های خارجی آغاز کرد.

کمیسیون به تازگی اعلام کرد که پس از انصراف این شرکت‌ها از حضور در مناقصه به تحقیقات خود پایان داده است.

تیری برتون (Thierry Breton)، مدیر صنعت اتحادیه اروپا، اظهار داشت: «ما به‌شدت در حال سرمایه‌گذاری روی نصب پانل‌های خورشیدی جهت کاهش انتشار کربن و قیمت سوخت خود هستیم، اما این مسئله نباید به امنیت انرژی و توان رقابتی صنعتی ما و مشاغل اروپایی ضربه بزند.»

نخستین نهاد انرژی خورشیدی که تحت بازرسی رسمی قرار گرفت کنسرسیومی شامل شاخه‌ آلمانی شرکت فناوری انرژی سبز لونگی (Longi Green Energy Technology Co.) بود. شرکت لونگی، که در هنگ‌کنگ ثبت شده، بزرگ‌ترین تولیدکننده پانل‌های خورشیدی جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر جیان (Xian) در شمال غربی چین قرار دارد.

تحقیقات دوم به دو شرکت فرعی گروه شانگهای الکتریک مربوط می‌شد که یک شرکت دولتی چینی است.

مقررات یارانه‌های خارجی در سال گذشته به‌ سلاح دفاع اقتصادی بروکسل تبدیل شده است. هر سه مرتبه استفاده از آن—همگی در سال ۲۰۲۴—شرکت‌های چینی را هدف گرفته‌اند.

پرونده نخست به شرکت لوکوموتیو چینگ‌دائو سیفانگ CRRC (CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co.) مربوط می‌شد که شاخه‌ای از شرکت CRRC، تولید‌کننده دولتی ماشین‌آلات ریلی است. این شرکت در تلاش بود تا تأمین و تعمیر و نگهداری ۲۰ قطار دو سر برقی را برای دولت بلغارستان برعهده بگیرد.

اما این شرکت چند هفته پس از آنکه مقامات اتحادیه اروپا تحقیقات خود را آغاز کردند از مناقصه فرایند تدارکات کنار کشید.

در جای دیگر، تحقیقات اولیه علیه شرکت‌های چینی گمنام در حوزه‌ توربین‌های بادی در حال انجام است، چرا که تردیدهایی وجود دارد که قطعات مورد استفاده در توربین‌های آماده‌ آنها با استفاده از یارانه‌های دولتی مخل بازار تهیه شده‌اند.

جنجالی‌ترین لحظه برای این مقررات ماه پیش رخ داد: اعضاء کمیسیون و مقامات محلی به ساختمان‌های ناک‌تک (Nuctech)، تولیدکننده ماشین‌های اسکن بار فرودگاهی، در لهستان و هلند حمله کردند، چرا که مقامات اروپایی این شرکت را یک ریسک امنیتی دانسته بودند.

این یورش‌ها، که به گفته‌ گروه‌های کسب و کار چینی چهار روز متوالی ادامه داشت، به‌دقت برنامه‌ریزی شده بودند تا پیام سیاسی روشنی به پکن ارسال کنند.

حمله به شرکتی دارای پیوندهای عمیق با حزب کمونیست چین—ناک‌تک یکی از شاخه‌های دانشگاه چینهوا (Tsinghua University) در پکن است و پیش از این توسط هو هایفنگ، پسر هو جین تائو، رئیس‌جمهور سابق چین، اداره می‌شد —نشانه‌ نگرانی‌های اتحادیه اروپا از تلفیق روزافزون منافع حزبی و بنگاهی تلقی شد.

این تحقیقات در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ به فرانسه و در ملاقات وی با رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون و رئیس کمیسیون اروپا، مورد بحث قرار گرفت.

مقررات یارانه‌های خارجی لایه‌ دراماتیک جدیدی به تلاش اتحادیه اروپا برای همسطح‌کردن میدان بازی با رقبای چینی افزوده است.

در حالی که حل و فصل مناقشات تجاری معمولاً چندین ماه یا حتی سال طول می‌کشد، تحقیقات تحت این ابزار باید در عرض ۱۱۰ روز کامل شوند.

این مقررات به‌ جای بررسی اختلالی که یارانه‌های دولتی در صادرات و واردات ایجاد می‌کنند تأثیر آنها را بر شرکت‌هایی که در بازار اتحادیه اروپا کار می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهند. یارانه‌های محلی شرکت‌های چینی را می‌توان از لحاظ یارانه‌های دریافتی توسط شرکت‌های مادر در چین بررسی کرد تا مشخص شود که آیا باعث شده تا برای رقابت در اروپا دست بالا را داشته باشند یا خیر.

این قانون همچنین خواستار سطوحی از شفافیت است که بسیاری از کسب و کارهای چینی هنوز برای آن آمادگی ندارند. مقامات اتحادیه اروپا می‌توانند، بدون دادن وقت کافی برای تنظیم و ترتیب، از شرکت‌های چینی فعال در این اتحادیه بخواهند دفاتر خود را برای بررسی‌های دقیق پلیسی تحویل دهند.

مدیران کسب و کارهای چینی فعال در اروپا از این شکایت دارند که پیروی از خواسته‌ مقامات مبنی بر تحویل اطلاعات شرکت می‌تواند آنها را در مقابل قوانین چین قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی چین و اتحادیه اروپا، در گفتگویی با پست (Post) در ماه گذشته اظهار داشت: «برای نمونه، کمیسیون خواستار دسترسی به اطلاعات محرمانه‌ مناقصه، مانند جزئیات قیمت، قراردادها، یا اسناد حاوی اسرار تجاری است که ادعا می‌کند ممکن است به یارانه مربوط باشند.» او معتقد بود که این اقدامات «خطر نقض مقررات مربوط به مناقصه یا قانون چین را [برای شرکت‌های چینی] به‌وجود می‌آورد‌.»

فانگ همچنین از «فقدان قابل‌توجه شفافیت» در تحقیقات کمیسیون از کنسرسیوم‌های خورشیدی مورد حمایت چین شکایت داشت.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7352

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.