• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
5

جایگزینی سریع قطعات کامپیوتر کوانتومی چینی با محصولات داخلی

  • کد خبر : 7044
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
جایگزینی سریع قطعات کامپیوتر کوانتومی چینی با محصولات داخلی
تنها چند روز پس از اعمال دور دیگری از تحریم‌های آمریکا با هدف محدود کردن فناوری کوانتومی چین، پکن اعلام کرد نیازی به خرید یک قطعه اصلی در این زمینه از خارج از کشور ندارد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، کمتر از یک هفته پس از انتشار فهرست تحریم‌های جدید، شرکت تحقیقاتی محاسبات کوانتومی چینی Origin Quantum گفت «ماژول اتصال مایکروویو با چگالی بالا» را با موفقیت ایجاد کرده است.

این قطعه به «شبکه عصبی» یک کامپیوتر کوانتومی تشبیه شده است. از آنجایی که پردازنده‌های کوانتومی یا تراشه‌های کوانتومی باید در دمای بسیار پایین نزدیک به صفر مطلق (۲۶۹- درجه سانتی‌گراد یا ۴۵۲ – فارنهایت) کار کنند، ماژول باید ابتدا عایق حرارتی داشته باشد. علاوه بر این، نیاز به ایجاد یک کانال با سرعت بالا و پایدار بین «مغز» رایانه کوانتومی و دستگاه‌های خارجی برای انتقال دقیق سیگنال‌ها و اطلاعات کوانتومی بود.

تا به حال، یکی از موانع اصلی تولید داخلی مستقل ماژول، تأمین یک بخش کلیدی بوده است؛ کابل کواکسیال تخصصی با فرکانس بالا با دمای فوق‌العاده پایین. این کابل قبلاً باید از ژاپن وارد می‌شد و گران بود؛ اما ماژول جدید توسعه یافته می‌تواند کانال‌های انتقال سیگنال مایکروویو را برای تراشه‌های کوانتومی با بیش از ۱۰۰ بیت فراهم کند و به انتقال سیگنال پایدار در مناطق دمایی در محیط‌های بسیار خنک دست یابد.

موفقیت این ماژول به تراشه‌های کوانتومی اجازه داد تا قابلیت‌های محاسباتی قوی‌تری را اعمال کنند و به رایانه‌های کوانتومی کمک می‌کرد تا به طور مؤثر کار کنند.

با تشدید جنگ فناوری و محدودیت‌های تکنولوژیک غرب، تسریع کاهش وابستگی به سایر کشورها و دستیابی به خوداتکایی برای فناوری کوانتومی چین بسیار مهم بوده است.

فهرست به روز شده کنترل صادرات وزارت بازرگانی ایالات‌متحده که در ۹ می منتشر شد، نام ۲۲ بازیگر برجسته چین در تحقیقات کوانتومی و صنعتی سازی را در میان ۳۷ نهاد چینی مورد هدف قرار داد.

فیزیکدانان این کشور این اقدام را «بی سابقه» توصیف کردند که تقریباً تمام نقاط قوت اصلی چین در تحقیقات اطلاعات کوانتومی در آن ذکر شده است. Origin Quantum، ستون فقرات تحقیقات محاسبات کوانتومی چین و کاربردهای صنعتی آن، نیز در فهرست تحریم‌ها ظاهر شد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ توسط فیزیکدانان کوانتومی در دانشگاه علم و فناوری چین در استان جنوب شرقی آنخویی تأسیس شد.

شرکت Origin Quantum در پس کامپیوتر کوانتومی مستقل چینی Origin Wukong است که در ژانویه به روی کاربران جهانی باز شد. این دستگاه اکنون بیش از ۱۸۳ هزار کار محاسباتی کوانتومی را انجام داده است. Origin Wukong که برگرفته از نام پادشاه میمون اساطیر چینی است، جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه قابل برنامه‌ریزی در نوع خود است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7044

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.