بنا بر گزارش Clarkson Research Services Ltd که در زمینه حمل و نقل با کشتی در جهان فعالیت دارد، شرکتهای دومین اقتصاد بزرگ جهان اکنون بیش از هر کشور دیگری بر اساس تناژ ناخالص -معیاری از ظرفیت- کشتی در اختیار دارند، یونان قبلاً این عنوان را از سال ۲۰۱۳ در اختیار داشت.
چین به مواد خام وارداتی از سرتاسر جهان متکی است تا تقاضای عظیم کالایی خود را برآورده کند، در همین حال این کشور به طور همزمان یک صادرکننده عمده کالا است که اغلب در سراسر جهان با کشتیهای کانتینری حمل میشود.
کلارکسون در گزارشی نوشت که مالکان چینی هم در بازار کالاها و هم در بازار حمل و نقل کانتینری بزرگترین در جهان هستند.
اگرچه چین در حال حاضر بزرگترین مالک از نظر تناژ ناخالص است، اما همچنان از نظر تناژ وزن مرده از یونان عقب است، معیاری که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
اولی (تناژ ناخالص) حجم داخلی یک کشتی را محاسبه میکند، در حالی که دومی (تناژ وزن مرده) وزن کالاهایی را که کشتیها میتوانند حمل کنند اندازه گیری میکند.
منبع: bloomberg