برخی از استراتژیستهای نظامی باوجود اینکه تجربه بازی با هوش مصنوعی را برای دفعات زیاد داشتهاند، نتوانستند آن را به عنوان یک ماشین تشخیص دهند. تیم پشتیبان این هوش مصنوعی مدعی است که AlphaWar آزمون تورینگ را نیز گذرانده است.
نام این هوش مصنوعی برگرفته از نام هوش مصنوعی AlphaGo است، اولین هوش مصنوعی که موفق شد قهرمانان بازی پیچیده تخته چینی موسوم به «گو» را شکست دهد.
آزمون تورینگ در سال ۱۹۵۰ توسط آلن تورینگ ارائه شد. وی سعی داشت به این سئوال که «آیا ماشینها میتوانند فکر کنند؟» پاسخ دهد. در آزمون تورینگ، یک دستگاه وانمود میکرد که یک شخص است و با یک انسان چت میکرد، و اگر به عنوان یک ماشین شناسایی میشد، آن دستگاه در این آزمون شکست میخورد.
هوش مصنوعیهایی نظیر Eugene Goostman و ChatGPT نیز پیش از این مدعی شده بودند که آزمون تورینگ را گذراندهاند.
AlphaWar توسط تیمی به رهبری پرفسور هوآنگ کایچی در موسسه اتوماسین آکادمی علوم چین در پکن ساخته شده است. هوآنگ و همکارانش بدون ارائه جزئیاتی تنها اعلام کردهاند که این هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ آزمون تورینگ را با موفقیت پشت سر گذاشته است. البته مشخص نیست چرا بیش از ۲ سال از این اتفاق گذشته و این مطلب اطلاع رسانی نشده بود.
یک بازی جنگی حرفهای، شبیه سازی یک نبرد به منظور پیش بینی نتایج احتمالی یک تمرین جدی است و معمولا پشت درهای بسته برگزار میشود. به عنوان مثال یک شبیه سازی که سال گذشته توسط اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی (CSIS) انجام شد، پیش بینی کرد که پکن احتمالا تایوان را تصرف نخواهد کرد. البته باید گفت که تصمیمات و حرکات بازی عمدتا توسط انسان انجام میشود.
دولتها هم سرمایه گذاری زیادی در توسعه فناوری بازیهای جنگی به کمک کامپیوتر، به منظور بهبود سرعت و افزایش دقت انجام دادهاند. آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) در سال ۲۰۰۷ برنامه Deep Green را به منظور توسعه هوش مصنوعی بازی جنگی راه اندازی کرد. در سال ۲۰۲۰ نیز پس از توقف برنامه Deep Green، دارپا برنامه دیگری به نام Game Breaker را راه اندازی کرد.
به گفته تیم هوآنگ، شبیه سازی یک نبرد واقعی حتی برای قدرتمندترین کامپیوترها هم کار دشواری است.
یک کمپین نظامی مدرن میتواند شامل تعداد زیادی پرسنل رزمی و پشتیبانی با مهارتها و یا تجهیزات بسیار متفاوت باشد که البته این اندازه نیز میتواند مشکلات را افزایش دهد. در سالهای اخیر فناوری هوش مصنوعی به سرعت پیشرفت کرده و انسان را در بازیهای کامپیوتری به مراتب پیچیدهتری نسبت به «گو» شکست داده است.
اما مهمترین بخش در شبیه سازی جنگ نظامی، انسانها هستند که البته میتوانند اشتباهات غیرمنتظرهای مرتکب شوند یا در موقعیتی بسیار نامتعادل به دستاوردهای شگفت انگیزی دست یابند. به گفته تیم هوآنگ، این عدم قطعیت میتواند مسیر یک نبرد را تغییر دهد و یا یادگیری و تقلید آن برای هوش مصنوعی را بسیار دشوار سازد.
یکی دیگر از چالشهای انسان این است که یک بازی جنگی واقعا بازی نیست و نتایج آن میتواند بر مرگ و زندگی بسیاری از مردم تاثیر گذار باشد. محققان چینی معتقدند که AlphaWar میتواند استراتژیهای برتری نسبت به استراتژیهایی که انسان ابداع میکند، ارائه دهد.
این ماشین عملکرد خود را با آموختن از استراتژیستهای نظامی و یا بازی با خود بهبود میبخشد، اما همچنان اشتباهاتی میکند و در برخی زمینهها، از جمله هماهنگی بین واحدها و استفاده از سلاح، کمی از استراتژیستهای برتر انسانی عقب تر است.
تیم هوآنگ میگوید که برخی از ابزارهای جدید، از جمله مدلهای زبانی مانند ChatGPT، احتمالا برای بهبود عملکرد AlphaWar و سایر بازیهای جنگی هوش مصنوعی به کار گرفته خواهند شد.
یکی از استادان علوم کامپیوتر دانشگاه Tsinghua که خواست نامش فاش نشود، گفت: آزمایشی که بیش از ۷۰ سال پیش توسط تورینگ ارائه شد، یکی از جذابترین چالشها برای دانشمندان حوزه کامپیوتر است.
نسخه اصلی یک چت بود، اما برخی از محققان استدلال میکنند که این آزمایش میتواند در اشکال دیگری از تعامل انسان و کامپیوتر انجام شود، البته تا زمانی که هویت کامپیوتر پنهان باشد.
این استاد علوم کامپیوتر میگوید: این واقعا بستگی به تعریف شما از تفکر دارد. من شخصا فکر نمیکنم AlphaWar آزمون تورینگ را به معنای دقیق گذرانده باشد. البته فکر نمیکنم هیچ ماشینی این کار را انجام داده باشد.
منبع: scmp