• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

پیشتازی چین در صادرات پهپادهای نظامی

  • کد خبر : 3982
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۶
پیشتازی چین در صادرات پهپادهای نظامی
چین در دهه گذشته، اولویت اول کشورهای جهان برای خرید پهپادهای نظامی بوده است.

گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) سوئد، دلیل اصلی این موضوع را قیمت ارزان‌تر چنین پهپادهایی نسبت به پهپادهای سایر کشورها از جمله آمریکا عنوان می‌کند. این پهپادها علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات، قادر به شلیک موشک‌های هوا به زمین نیز هستند.

مطابق اطلاعات اندیشکده SIPRI که انتقال تسلیحات را در سطح جهان رصد می‌کند، چین در دهه گذشته بیش از ۲۸۰ پهپاد نظامی را به ۱۷ کشور تحویل داده که این کشور را به بزرگترین صادرکننده هواپیماهای بدون سرنشین نظامی در جهان بدل کرده است. برای مقایسه، ایالات متحده که پیشرفته‌ترین پهپادهای جهان را در اختیار دارد، تنها ۱۲ پهپاد نظامی را در مدت مشابه تحویل داده است که همه آن‌ها به فرانسه و بریتانیا فروخته شده‌اند.

بنابر این گزارش، آمریکا فروش پهپادهای نظامی خود را با استناد به طرح کنترل فناوری موشکی (Missile Technology Control Regime) محدود کرده است؛ توافقی که در سال ۱۹۸۷ با هدف محدودسازی تولید تجهیزات با قابلیت حمل سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای میان ده‌ها کشور از سراسر جهان صورت گرفت.

کشورهای مختلف از عربستان سعودی گرفته تا میانمار و اتیوپی، در حال خرید پهپادهای نظامی چین و استفاده از آن‌ها در میدان‌های جنگ هستند. ائتلافی که به رهبری عربستان در یمن حضور نظامی دارد، از پهپادهای چین در جهت انجام بخشی از عملیات‌های هوایی خود کمک گرفته است.

همچنین در عراق تا سال ۲۰۱۸ از این پهپادها برای انجام بیش از ۲۶۰ حمله هوایی علیه اهداف داعش استفاده شده است که نرخ موفقیت نزدیک به صد در صد داشته‌اند. در میانمار نیز ارتش این کشور با کمک پهپادهای چین صدها حمله هوایی به غیرنظامیان و گروه‌های مسلح انجام داده است. از جمله دیگر خریداران پهپادهای نظامی چین می‌توان به مراکش، مصر، الجزایر، امارات متحده عربی، پاکستان و صربستان اشاره کرد.

شی جین پینگ (Xi Jinping)، رئیس جمهور چین، سال گذشته میلادی متعهد شده بود که توسعه قابلیت‌های جنگی بدون سرنشین و هوشمند را تسریع بخشد. به عقیده وی، پهپادها قادر به تاثیرگذاری عمیقی در عملیات‌های نظامی هستند.

منبع: dtnext

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3982

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.