این کشتی بدون سرنشین (USV) ۲۰۰ تنی، نخستین سفر دریایی سهساعته خود را در استان شرقی چجیانگ به پایان رساند. حداکثر سرعت این کشتی ۲۰ گره دریایی است. متمایزترین ویژگی آن، کابین هوش مصنوعی با فناوریهای ناوبری خودکار است و تمام قطعات قایق کاملاً ساخت چین است.
این کشتی از زمان رونمایی در آگوست ۲۰۱۹ تاکنون ۳۰ آزمایش را طی کرده است که ۱۰۰۰ مایل دریایی را پوشش میدهد. گام بعدی انجام تستهای اجتناب از برخورد خواهد بود.
در حالی که USV شباهت زیادی به پیشرفتهترین ناوشکن رادارگریز نیروی دریایی ایالاتمتحده USS Zumwalt دارد – به ویژه دماغه موجشکن، شکل بدنه و روبنای جعبهای آن – تفاوتهایی نیز بین آنها موجود است.
از نظر اندازه، کشتی چینی با طول ۴۰ متر و عرض ۱۳ متر، با جابجایی ۱۴۵ تن، در مقایسه با ۱۹۰ متر در ۲۵ متر و ۱۵۰۰۰ تن جابجایی کشتی آمریکایی قرار دارد.
کشتی آمریکایی عمدتاً برای جنگ ضد زیردریایی توسعه داده شد، اما میتوان آن را برای جنگ الکترونیکی یا صرفاً به عنوان یک طعمه و فریب نیز تجهیز کرد.
سازنده USV چینی کاربرد مورد نظر آن را مشخص نکرده است، اما اعلام شده که برای دستیابی به اهداف کشتیهای دریایی با قابلیت دریایی بالا، صدای کم، عملیات اطلاعاتی، پنهانکاری و همچنین قایقرانی بدون سرنشین و خودران طراحی شده است.
در حال حاضر، قایق بدون سرنشین بهطور مستقل در آبهای نسبتاً آزاد در حال حرکت است و هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به هدف ناوبری پرسرعت و خودران دارد.
منبع: scmp