به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، شرکت شیائومی به تازگی سرویسی را آغاز کرد که به خریداران اجازه میدهد سدان برقی SU7 Ultra خود را که قیمت پایه آن ۵۲۹,۹۰۰ یوان (حدود ۷۴ هزار دلار) است، با انتخاب تزئینات داخلی و رنگهای ویژه شخصیسازی کنند، گزینهای که حداقل ۱۰۰ هزار یوان به قیمت خودرو میافزاید.
شیائومی که به عنوان یک طراح بزرگ تلفنهای هوشمند شناخته میشود و به سرعت در بازار خودروهای برقی در حال پیشرفت است، اکنون با مصرفکنندگانی رقابت میکند که در غیر این صورت ممکن است یک پورشه شخصیسازیشده یا برند لوکس اروپایی دیگر را انتخاب کنند. در همین حال، خودروساز آلمانی پورشه نیز برای گسترش فروش خودروهای اسپرت سفارشی ۹۱۱ در چین تلاش میکند، زیرا برندهای بومی در زمینه خودروهای برقی فشار فزایندهای بر آن وارد کردهاند.
پورشه و دیگر خودروسازان غربی برای سالها از رشد چشمگیر در چین بهرهمند بودند، با تکیه بر مهندسی دقیق خودروهای بنزینی. اما در سالهای اخیر، شرکتهای چینی مانند شیائومی، بیوایدی و نیو با نرمافزارها و فناوریهای باتری پیشرفته، ورق را برگرداندهاند. پس از تسلط بر بازار خودروهای برقی مقرونبهصرفه، اکنون هدف آنها جذب مصرفکنندگان ثروتمندتر است.
در حالیکه قیمت SU7 Ultra شیائومی کمتر از ۹۱۸,۰۰۰ یوان پورشه Taycan است، طراحی آن شباهت چشمگیری به مدل پرچمدار پورشه دارد. خریدارانی که خواهان شخصیسازی SU7 Ultra هستند باید دستکم ۱۰۰ هزار یوان برای جزئیات سفارشی مانند نشان طلای ۲۴ عیار روی کاپوت یا رینگهای فورجشده در چهار رنگ هزینه کنند. این خدمات همچنین برای شاسیبلند YU7 Max با قیمت ۳۲۹,۹۰۰ یوان نیز ارائه میشود که از نظر طراحی با مدل Purosangue فراری مقایسه شده است.
برای شیائومی، به چالش کشیدن برندهای لوکس غربی با قیمتی پایینتر فقط به خودرو محدود نمیشود. مدیرعامل این شرکت، بهتازگی تلفن هوشمندی را معرفی کرده که برای رقابت با آیفون ۱۷ طراحی شده و بیش از ۱۰۰ دلار از آن ارزانتر است.
با افزودن گزینههای گرانقیمت برای خریداران خودرو، شیائومی به روندی سودآور وارد میشود که برندهایی چون فراری، بنتلی و لامبورگینی سالهاست برای مشتریان فوقثروتمند خود ارائه میدهند — یعنی پرداخت هزینه بیشتر برای منحصربهفرد کردن خودرو.
برای نمونه، رهبر ارکستر فیلارمونیک برلین پورشه ۹۱۱ Turbo خود را با شاسی مسابقهای و بدنهای سبکوزن سفارش داده بود که حتی دستههای در آن از چرم ساخته شده بود. همچنین، یکی از اعضای خاندان حاکم قطر، هفت پورشه ۹۵۹ سفارشی سفارش داده بود که دارای کابینی با چرم بوفالو و لوله اگزوز آبطلا بودند.
پورشه میگوید بیش از ۹۰ درصد از خریداران مدل ۹۱۱ حداقل یکی از گزینههای شخصیسازی را از طریق بخش Exclusive Manufaktur انتخاب میکنند، بخشی که میتواند دهها هزار دلار به هزینه نهایی خرید اضافه کند.
در میان این گزینهها، رنگهای خاص از محبوبترینها هستند: مشتریان میتوانند با پرداخت حدود ۱۳ هزار دلار از میان بیش از ۱۹۰ رنگ موجود انتخاب کنند، یا با پرداخت بیش از ۳۰ هزار دلار رنگ خودروی جدیدشان را با رنگ رژ لب محبوب، پتو نوزادی یا پیراهن تیم ورزشی دلخواهشان هماهنگ سازند.
رئیس تولید پورشه، در کارخانه این برند در لایپزیگ گفت: مشتریان ما محصول آماده نمیخواهند؛ آنها خواهان فضای داخلی و گاه خارجیهایی هستند که دقیقاً با نیازهایشان مطابقت داشته باشد.
مدلهای سفارشی معمولاً ارزش خود را در طول زمان بهتر حفظ میکنند — ویژگیای که برای خریداران ثروتمند اهمیت زیادی دارد — البته تا زمانی که خودرو به رنگهایی مانند بنفش تند یا طرحهای اغراقآمیز آراسته نشده باشد. ارزش بازفروش پایین مدلTaycan یکی از عواملی بوده که بر تقاضای آن اثر گذاشته است.
پورشه قصد دارد پس از کاهش فروش در چین، گزینههای شخصیسازی و نرمافزارهای داخل خودرو را در این کشور گسترش دهد. برنامه مدلهای سفارشی فعلاً به دلیل محدودیت فضا و نیروی انسانی در مقر Exclusive Manufaktur در زوفنهاوزن آلمان محدود است.
این بخش از فعالیت پورشه حدود ۵.۶ میلیارد یورو (معادل ۷.۶ میلیارد دلار) درآمد و تا ۲.۵ میلیارد یورو سود ایجاد میکند.
با این حال، این اقدام شیائومی ممکن است همه خریداران بالقوه پورشه را جذب نکند. خودروهای شیائومی بیشتر با برندهایی مانند آئودی، بامو یا مرسدس رقابت میکنند. فروش گزینههای اضافه لزوماً تضمینی برای افزایش سود نیست — در بهترین حالت صحبت از ۱ تا ۲ درصد از درآمد جهانی است.
منبع: scmp


