به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، علیبابا کلاود با سهم بازار ۳۵/۸ درصدی، فاصله چشمگیری با موتور آتشفشانی (Volcano Engine) بایتدنس، که با سهم ۱۴/۸ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت، ایجاد کرد. پس از آن، هواوی کلاد با ۱۳/۱ درصد و تنسنت کلاد با ۷ درصد در جایگاههای بعدی قرار داشتند. بیدو کلاد نیز با سهم ۶/۱ درصدی در رتبه پنجم جای گرفت.
طبق پیش بینیها، بازار خدمات ابری هوش مصنوعی چین ـ که شامل زیرساختهای پردازشی بهینهشده برای وظایف مرتبط با هوش مصنوعی مولد است ـ در سال ۲۰۲۵ بیش از دو برابر خواهد شد و به ۵۱/۸ میلیارد یوان (۷/۳ میلیارد دلار) خواهد رسید؛ این رقم در سال ۲۰۲۴ معادل ۲۰/۸۳ میلیارد یوان بود. همچنین انتظار میرود این بخش بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ بهطور متوسط سالانه ۲۶/۸ درصد رشد داشته باشد.
علیبابا سرمایهگذاری گستردهای در زمینه هوش مصنوعی و زیرساختهای ابری انجام میدهد. این سرمایهگذاری شامل خانواده مدلهای زبانی بزرگQwen و همچنین مجموعهای از سرورهای ابری، خدمات کانتینری ابری، پایگاههای داده و ابزارهای توسعهدهنده است.
علیبابا کلاود، که یکی از مشوق های اصلی تعهد سرمایهگذاری ۵۲ میلیارد دلاری شرکت به شمار میرود (که اوایل امسال اعلام شد)، در حال حاضر در ۸۹ منطقه دسترسی (availability zones) در ۲۹ منطقه جهان فعالیت میکند.
برای سهماهه منتهی به ژوئن، این بخش درآمدی معادل ۳۳/۴ میلیارد یوان ثبت کرد که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشت؛ رشدی که از رشد ۱۸ درصدی سهماهه مارس فراتر رفت. این عملکرد، علیبابا کلاد را به سریعترین واحد در حال رشد گروه تبدیل کرد و حتی از بازوی تجارت الکترونیک بینالمللی شرکت نیز پیشی گرفت.
سرمایهگذاری سرمایهای در زمینه هوش مصنوعی و زیرساخت ابری در سهماهه منتهی به ژوئن به ۳۸/۶ میلیارد یوان رسید و در مجموع در چهار فصل گذشته از ۱۰۰ میلیارد یوان فراتر رفت.
با رشد فناوریهای هوش مصنوعی، توسعهدهندگان به مجموعهای هرچه کاملتر از ابزارها برای ساخت برنامهها نیاز دارند. مشتریان تمایل دارند فروشندگانی را انتخاب کنند که مجموعه محصولاتی گسترده داشته باشند، بهویژه آنهایی که در چندین دسته پیشرو هستند.
در نیمه نخست سال جاری میلادی، مصرف روزانه توکن توسط مدلهای بزرگ سازمانی در چین بیش از چهار برابر نسبت به شش ماه قبل افزایش یافت. (توکنها واحدهای بنیادین متن یا کد هستند که توسط مدلهای هوش مصنوعی پردازش میشوند).
سریQwen علیبابا ۱۷/۷ درصد از مصرف را به خود اختصاص داد و پس از آن «دائوبائو» بایتدنس با ۱۴/۱ درصد و دیپسیک با ۱۰/۳ درصد قرار گرفتند.
منبع: scmp


