به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این ربات از راه دور کنترل میشود و سه بازو دارد، و بازوی اصلی آن قادر است بارهایی به وزن ۶۰ تن را با دقت خارقالعاده ۴ میلیمتر جابجا کند که بسیار فراتر از تواناییهای بزرگترین و پیچیدهترین سامانههای رباتیک قبلی مورد استفاده در صنعت انرژی هستهای جهان است.
مثلا بازوی رباتیک ۷ متری ساخت شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن حداکثر میتواند ۲ تن بار را جابجا نماید.
دو بازوی کوچکتر ربات جدیدچینی هم از انعطافپذیری و دقت فوقالعادهای برخوردارند و با ضریب خطای ۰۱/۰± میلیمتر به نقطه تعیین نشده باز میگردند.
این ربات کوافو (Kuafu) نام دارد – برگرفته از نام یک شخصیت اساطیری چین که سعی کرد خورشید را بگیرد – و یکی از زیرسامانههای کلیدی مرکز پژوهشی جامع فناوری همجوشی (CRAFT) محسوب میشود.
مهندسان در این مرکز واقع در شهر هفئی استان آنهوئی که تحت نظارت موسسه فیزیک پلاسما (وابسته به آکادمی علوم چین) قرار دارد، اجزای کلیدی رآکتورهای همجوشی را طراحی و آزمایش میکنند.
رآکتورهای همجوشی با شرایط بینهایت سختی اعم از حرارت، فشار، میدانهای مغناطیسی قوی و تابش نوترونی مواجه خواهند بود و بنابر این بهشدت در معرض آسیبدیدگی قرار دارند، و تعمیر و نگهداری آنها نیز فقط از راه دور و با کمک رباتهایی بسیار مقاوم امکانپذیر است.
با وجود پیشرفتهای سریع در زمینه رباتیک صنعتی، مدلهای فعلی این رباتها به شکلی طراحی نشدهاند که بتوانند چنین محیطهایی را تحمل کنند و در عین حال توان حمل بارهای سنگین با دقت بسیار زیاد را نیز داشته باشند.
ولی سازندگان کوافو با غلبه بر موانع فناورانه مختلف، از جمله در حوزه علم مواد، ساختار و کنترل ربات و قدرت حسگرها، دستگاهی را ساختهاند که میتواند در شرایط مزبور بهخوبی عمل کند.
انتظار میرود فناوریهای به کار رفته در ساخت این ربات، در نسل جدید رآکتورهای همجوشی هستهای چه در داخل چین و چه در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند، از جمله در توکاماک ابررسانای آزمایشی پلاسمای سوزان (Burning Plasma Experimental Superconducting Tokamak) در هفئی که طبق برنامه باید تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود، و ابرپروژه رآکتور گرماهستهای آزمایشی بینالمللی (ITER) که با مشارکت ۳۵ کشور در فرانسه در حال احداث است و پس از تکمیل، بزرگترین توکاماک جهان خواهد بود.
انتظار میرود که سامانه کنترل از راه دور ITER قادر به جابجایی بارهایی تا وزن ۴۵ تن باشد.
علاوه بر این میتوان فناوریهای مذکور را در بخشهای دیگری مانند هوافضا، ماشینآلات سنگین و امداد و نجات در شرایط اضطراری هم به خدمت گرفت.
پروژه CRAFT با مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از دانشمندان و مهندسان در حال انجام است و طبق برنامه باید تا پایان امسال تکمیل شود.
منبع: scmp