به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، علیرغم بیشتر بودن هزینهها، تاخیرها و ریسک بازار خارج از کشور، سال گذشته برای اولین بار میزان سرمایهگذاری شرکتهای چینی سازنده خودروهای برقی در خارج از چین از سرمایهگذاریشان در داخل این کشور فراتر رفت.
پس از سالها هدایت حدود ۸۰ درصد سرمایهگذاریها به سمت بازار داخلی، این اتفاق نشانگر تغییری تاریخی است، آن هم در شرایطی که آمریکا و اتحادیه اروپا محدودیتهای تجاری را تشدید کرده و راهبرد «جهانی شدن» (going global) پکن را بیش از گذشته زیر ذره بین قرار دادهاند.
شرکتهای چینی با افت تقاضا و مازاد ظرفیت در بازار داخل دست و پنجه نرم میکنند و جنگ قیمت هم حاشیه سودشان را کاهش داده است، و چارهای جز ورود به بازارهای خارجی ندارند.
سیاستهای حمایتی دولت باعث شده بود که حجم سرمایهگذاری خارجی این شرکتها تا قبل از سال ۲۰۲۲ بسیار کمتر از داخل باشد و در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به طور متوسط ۹۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری سالانه در زنجیره تامین خودروهای برقی صورت گیرد. ولی کم کم شرایط معکوس شد تا این که در سال ۲۰۲۴، میزان سرمایهگذاری خارجی از سرمایهگذاری داخلی (که به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته بود) پیشی گرفت.
در سال ۲۰۲۳ کارخانههای مونتاژ خودرو برقی چین تنها با ۴۹ درصد ظرفیت و کارخانههای تولید باتری فقط با ۵/۳۶ درصد ظرفیت خود فعالیت میکردند.
بازار جهانی خودروهای برقی هم اوضاع چندان مناسبی ندارد و فروش این نوع خودروها در سال گذشته یک سوم کاهش یافت. روند رو به رشد محدودیتها و فشارها در بازارهای خارجی نیز موانع بیشتری ایجاد کرده است که شرکتهای چینی را به سمت تاسیس کارخانه در خارج از کشور سوق میدهد.
در عین حال شرکتهای چینی مجبورند نگرانی فزاینده پکن در مورد خروج یا «نشت» فناوری از کشور، بیکاری و از دست رفتن مشاغل و تضعیف صنایع را نیز مدیریت کنند و ممکن است این نگرانیها به سختگیریهای بیشتر درباره سرمایهگذاری خارجی این شرکتها در بخشهای راهبردی منجر شود.
بخش تولید باتری ۶۹ درصد از سرمایهگذاریهای صنعت خودروهای برقی چین در داخل و ۷۴ درصد آن در خارج از این کشور را به خود اختصاص داده؛ و در حالی که مونتاژ خودروهای برقی در خارج از کشور بهسرعت در حال رشد بوده، ظرفیت تولید این خودروها در داخل چین ثابت باقی مانده است.
شرکتهای چینی فعال در بخشهای مختلف با چالشهای فزایندهای برای توسعه فعالیتشان در کشورهای دیگر روبرو هستند؛ اما خطر تعرفههای فلجکننده در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا باعث میشود که انگیزه بیشتری برای انتقال مراکز تولیدشان به خارج از چین داشته باشند.
یک اقتصاددان و استاد دانشگاه اقتصاد و امور مالی شانگهای اواخر ماه مارس در حاشیه مجمع بوآئو برای آسیا (Boao Forum for Asia) در مصاحبهای با پکن دیلی (روزنامه رسمی کمیته حزب کمونیست در پکن) گفت که این مساله، فرصت خوبی برای شرکتهای چینی فراهم نموده است تا تولید صنعتی در جهان را متحول کنند. او معتقد است که شرکتهای چینی تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده «چین دیگری» در خارج از کشور خواهند ساخت، چون تاریخ سایر قدرتهای بزرگ صنعتی جهان نیز نشان میدهد که همگی همین کار را انجام دادهاند.
به گفته وی ارزش داراییهای خارجی انگلیس چند برابر تولید ناخالص داخلی آن است و ارزش داراییهای خارجی ژاپن و آمریکا هم بسیار بالاست، اما داراییهای خارجی چین تنها حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل میدهند؛ پس چین هنوز راه درازی در پیش دارد.
منبع: scmp